Zastupitelé i místní se bouří. Například obyvatel Drásova, kolem kterého má nová dálnice vést, Zdeněk Jobánek označil zvolení varianty za zamilovanost k původní Hitlerově trase. „Jak může v Drásově dojít ke zlepšení životního prostředí, když tam povede dálnice,“ reagoval na výsledky územní studie.

Starostku brněnského Nového Lískovce Janu Drápalovou zajímalo, jakým způsobem budou řešit nadměrný hluk. „Studie neobsahuje žádné protihlukové opatření. V některých místech jsme však navrhli řešení. Tím jsou nejčastěji tunely,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Martin Maleček.

Ilustrační foto
D43 přes Bystrc odmítly tisíce lidí. Definitivní trasu dálnice určí studie kraje

Pro zvětšení klikněte.Zdroj: DENÍKNěkteří hosté prezentace se vyptávali i na zvýšení hustoty dopravy na severu Brna po dokončení D43 v navrhované trase. „Neznamená to, že najednou všichni pojedou do Řečkovic,“ odpověděl brněnský radní Filip Chvátal. 

Z původních osmaosmdesáti variant, kudy může D43 vést, vybrali zastupitelé Jihomoravského kraje patnáct nejlepších. Právě ty pak nakonec nechali zhodnotit odborníky ve srovnávací studii. „Hlavním cílem bylo porovnat varianty za stejných podmínek a stejnou metodikou, aby bylo možné zúžit výběr jen na jednu,“ uvedl za autory studie architekt Jakub Kynčl.

Velká cena České republiky silničních motocyklů na brněnském Masarykově okruhu. Ilustrační foto.
Dluh za Velkou cenu? Část zaplatí Brno a kraj, ministerstvo další peníze nepošle

Varianty porovnávali z hlediska dopravně-urbanistického. Důležitým faktorem byl také vliv na životní prostředí. Ve většině kategorií nejlépe uspěla varianta přes Bystrc, která nakonec zvítězila. „Všechny varianty ale byly dle výzkumu lepší, než je současný stav,“ řekl Kynčl. 

Vítěznou studii experti dále dopracovali a udělali z ní takzvanou poučenou variantu. Místo dálnice D43 by tak podle nich měla ve zvolené trase vést rychlostní silnice I/43, která bude díky nižší povolené rychlosti například méně hlučná.

Ilustrační foto.
Krocení aut v Brně: i severně od centra chtějí modré zóny

Součástí stavby bude také kuřimský obchvat. Studie dospěla k závěru, že je nejlepší je vést ho jižně od města.

Studie bude dostupná od 7. ledna na webu zurka.cz. Od půlky února se k ní budou moci lidé vyjádřit.

Koncem března bude studii s vybranou trasou schvalovat krajské zastupitelstvo. Definitivně se o projektu rozhodne v září 2020. Dokončení silnice je pak v plánu v roce 2035.

RADKA KONEČNÁ

Ilustrační foto
Dětí s nadváhou? Dvojnásobek. Sladké Vánoce musí vyvážit pohyb, radí odbornice