Celkem deset tras spojujících víc než sto padesát veřejně přístupných míst, jako jsou zdravotnická zařízení, divadla nebo úřady. Tak vypadá takzvaný generel bezbariérových tras a dopravy v Brně. Před dvěma lety ho nechal vypracovat brněnský magistrát. Vyplynulo z něj, co je nutné na cestách upravit a jaké problémy v centru města čekají zdravotně postižené i rodiče s kočárky.

Na rekonstrukce cest ale zatím město nemá peníze. Jedna z prvních tras měla vzniknout v okolí Kounicovy ulice. „Minulý rok zastupitelé schválili investiční záměr bezbariérové úpravy ulice v úseku mezi Moravským náměstím a ulicí Tábor. Kvůli nedostatku peněz ale stavba nezačala. Projekt tak vypracujeme postupně, zhruba do roku 2014," sdělila Jana Vašíčková z tiskového odboru brněnského magistrátu.

Invalidé kritizují

Víc upravených cest v centru Brna invalidům chybí. „Magistrát se k problematice bezbariérových tras staví laxně," uvedla Kateřina Poláčková z brněnské Ligy vozíčkářů.

Postiženým například vadí nedostatek bezbariérových veřejných WC. „Podobné maličkosti výrazně ovlivňují pohyb invalidů. Bezbariérové toalety jsou například na Zelném trhu nebo od minulého roku i v Joštově ulici. Bohužel jsou ale daleko od centra a moc se o nich neví," poznamenala Poláčková. Podle ní je v Brně situace horší než třeba v Olomouci. „Tam se podařilo překážky téměř odstranit i v historicky chráněném centru. To se Brnu zatím nedaří," porovnala Poláčková.

Brno podle svých představitelů na pomoc vozíčkářům myslí. „Všechny budovy magistrátu mají bezbariérový přístup, i když není vždy zcela ideální. Úpravám brání například historická dlažba. Ale snažíme se podmínky pro invalidy ve městě zlepšovat," tvrdí Vašíčková.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana město počítá s invalidy při všech opravách.

Stejně tak postupují i radnice městských částí. „Většina nájezdů na chodníky je bezbariérová. To samé platí pro přechody pro chodce," sdělil například bystrcký starosta Vladimír Vetchý.

Podobně to vypadá i v brněnské Líšni. „Bez překážek je devadesát procent našich chodníků," vyčíslil tamní starosta Břetislav Štefan.

Zastávky bez bariér

Vyjít vstříc vozíčkářům se snaží i brněnský dopravní podnik. „Nakupujeme jen nízkopodlažní vozidla. Z celkem víc než tří set tramvajových zastávek je pětaosmdesát plně bezbariérových," oznámila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Brněnským vozíčkářům už déle než rok slouží i speciální turistická trasa v Mariánském údolí v brněnské Líšni. Je to první stezka pro invalidy, kterou zřídil Klub českých turistů.

VÍCE ČTĚTE V PÁTEČNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST