Pokud se chce Věra Dušková dostat do centra Brna městskou hromadnou dopravou, musí jet nejprve autobusem linek 52 nebo 54 a na konečné Ečerova poté přestoupit na tramvaj linky 1. Bydlí totiž v Říčanské ulici na sídlišti Kamechy, na které nevede tramvajová trať. V dohledné době se to má změnit. „Pod okny nám jezdí spousta autobusů. Postavením nové trati jich ubude,“ chválí Dušková. Plán má ovšem i své odpůrce.

S vybudováním nové trati počítají zástupci města. Trasa je dlouhodobě vyznačená v územním plánu. Představitelé města ale musí nejdřív vybrat variantu.

O možnostech jejího vedení hlasovali na posledním jednání bystrčtí zastupitelé. Schválili variantu, která znamená ražbu tunelu o délce 320 metrů mezi Teyschlovou a Říčanskou ulicí. „Za tunelem vznikne zastávka, která může být překrytá a její zastřešení eliminuje hlukové dopady pro okolí,“ přiblížil výhody vybrané varianty ředitel projektové kanceláře Ossendorf Vlastislav Novák.

S tramvají, ale bez autobusové linky

Někteří místní ale se stavbou trati na Kamechy nesouhlasí. Dopravní podnik po jejím vzniku zruší linku 54, která sídliště obsluhuje. Obávají se proto prodloužení docházkové vzdálenosti na zastávky. „I když zůstane zachovaná linka 52, intervaly mezi autobusy se prodlouží. Lidem se nebude chtít čekat dvacet minut na spoj a půjdou radši pěšky na vzdálenou zastávku tramvaje,“ podotkl opoziční zastupitel Luboš Raus.

Už na jaře dělníci začnou stavět tramvajovou trať k areálu kampusu v Bohunicích. „Stavba má obrovský přínos pro oblast Starého Lískovce a Bohunic, kam denně cestují například studenti Masarykovy univerzity a zaměstnanci i pacienti Fakultní nemocnice Brno. Výrazně ulehčí přetížené dopravě ve městě,“ řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Podle dopravního podniku je postavení právě této trasy pro cestující nejvíce potřebné. Denně tam dojíždí čtyřicet tisíc lidí.

Na Lesnou kratší

Prodloužení tramvajové trati připravují zástupci dopravního podniku také v Brně-severu. Propojí Merhautovu ulici s konečnou zastávkou tramvaje v Čertově rokli uprostřed sídliště Lesná. Trať naváže na už položené koleje v Merhautově ulici a povede dál po mostě přes železnici a okolo polikliniky na Halasovo náměstí.

Podle původních návrhů přitom měla vést trať severním směrem až k ulici Majdalenky. „Návrh trati křižoval prodejnu Zoo zóny, blízko také sídlí meteorologové, kteří by měli problémy se svými měřícími přístroji,“ přiblížil už dřív starosta Brna-severu Martin Maleček.

Plánované tramvajové tratě v Brně

• Tramvaj Plotní: staví se, konec prací na konci roku 2020
• Univerzitní kampus: začátek stavby na jaře 2020, konec prací na konci roku 2022
• Kamechy: zástupci města vyberou variantu vedení trati, začátek stavby mezi roky 2023 a 2025
• Prodloužení tramvaje na Lesnou: začátek stavby v roce 2023, konec prací v roce 2025
• Propojení Líšně a Stránské skály: není známý termín začátku stavby ani konec prací