Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally začnou železničáři se stavbou za čtyři a půl miliardy korun už letos. „Ještě v lednu začneme připravovat projekt, hotový bude v září. Na konci roku pak začneme stavět a potrvá to dva roky,“ potvrdil Brněnskému deníku Rovnost Halla.

Elektrifikování a rozšíření tratě železničáři prosadili i přesto, že právě před rokem odsunul tehdejší ministr Vít Bárta tento projekt až na rok 2020. „Nakonec se ale ukázala potřeba této stavby. Vedle zvýšení kapacity trati počítáme se zvýšením její bezpečnosti, snížením hlukové zátěže a rekonstrukce zastávek včetně bezbariérových přístupů.“

Výkonnější lokomotivy

Elektrické troleje nově povedou nad zhruba dvaceti kilometry trati. Umožní tak jízdu výkonnějších elektrických lokomotiv. Maximální rychlost na trati se zvedne z 90 kilometrů v hodině na 120 kilometrů za hodinu. Díky zdvojkolejnění úseku od Střelic po Zastávku pak pojedou regionální vlaky v pouhém patnáctiminutovém intervalu místo současného půlhodinového.

To vítá například Patrik Pospíšil z Rosic. „Nedávno jsme se přistěhovali do levnějšího podnájmu, ale pracuji samozřejmě pořád v Brně. Většinou mi je líto utrácet za benzín a jezdím do práce raději vlakem. Pokud pojede po čtvrt hodině, bude to docela luxusní. Skoro jako tramvaje z okraje Brna. Navíc je jízda vlakem romantičtější,“ usmál se mladý muž.

Lepší komfort

Regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová skutečně pohodlnější cestování slibuje. „Zkapacitnění zvýší komfort, což vynahradí krátkodobé komplikace při nutném uzavření trati,“ poznamenala mluvčí. Zároveň dodala, že pro letošek dráhy nemají žádné velké výluky na trati do Zastávky nahlášeny.

To potvrdil i mluvčí Správy Halla. „Výluky nastanou až na jaře příštího roku. Na tu dobu totiž počítáme se zahájením hlavních stavebních prací,“ podotkl Halla.

Nové zastávky

Kromě rychlejších vlaků čeká na cestující po otevření trati v roce 2014 také další novinka. Dvě nové zastávky. Poprvé v historii bude vlak stavět v Ostopovicích na Brněnsku. Obec přitom jeho dráha protíná. „Jsme těsně vedle Brna, přitom doprava stejně není ideální. Vlak nabídne na rozdíl od autobusu spojení přímo doprostřed Brna. Teď musí lidí od nás na něj chodit až do Troubska,“ liboval si ostopovický starosta Jan Symon.

Staronové vlakové zastávky se dočkají také v sousedním Starém Lískovci. Vrátí se tam takřka po čtyřiceti letech. A stane se součástí plánovaného přestupního terminálu mezi vlaky, rychlíky, regionálními a městskými autobusy a trolejbusy. „Zastávka na jedné straně ulehčí lidem cestujícím do centra Brna tramvají. Ale řeší také napojení dopravy ze západu od Brna. Lidem mířícím odtud do bohunické nemocnice či kampusu naopak cesta do centra odpadne,“ chválil záměr starosta městské části Vladan Krásný.