„Máme obavu z hluku, z prachu, navíc nám to rozdělí krajinu na dvě části," neskrýval rajhradský starosta František Ondráček.
Zástupci Správy železnic v oblasti Rajhradu počítají s tunelem v délce téměř jednoho kilometru. „Nachází se podél stávající ulice Stará Pošta. Prochází mezi oblastí rodinných domů a průmyslovou zónou," popsal mluvčí státních železničářů Ondřej Šrámek.
Důvodem, proč se zástupci Správy železnic v tomto úseku rozhodli pro tunel, je směrové a výškové umístění trati a snaha minimalizovat dopady na nejbližší zástavbu. „Kdyby zde tunel nebyl, bylo by nutné trať umístit do velmi hlubokého a širokého zářezu. Takové řešení by bylo velmi nákladné a pravděpodobně by se některé rodinné domy musely vykoupit a demolovat. Tunel také výrazně přispívá ke snížení hlukové zátěže v dané lokalitě," nastínil Šrámek.
Podle vyjádření starosty Rajhradu je to však málo. „Vznesli jsme zásadní požadavek, a to aby trať na území města vedla v celé délce pod povrchem, v tunelu. Jsme se Správou železnic připraveni spolupracovat, ale do doby, než tento náš zásadní požadavek nebude splněný, už s nimi nechceme jednat vůbec," má jasno Ondráček. Rajhradští jsou podle něj připraveni se s pomocí právníků bránit všemi zákonnými prostředky.
Starosta Deníku řekl, že vedení města má problém s tím, že trať má vést v tunelu pouze kolem stávající výstavby. „Ve zbývající části, která je vedená jako rezerva pro bydlení, už ne. Přitom to je jediná možnost, jak se Rajhrad může ještě trochu rozvinout," upozornil.
Vzdálenost navrhovaných kolejí vysokorychlostní trati od rodinných domů se podle Správy železnic v Rajhradu mění. „Hodnota kolísá mezi pětadvaceti a pětatřiceti metry od osy koleje. Kolej však v těchto místech bude umístěna v tunelu," podotkl mluvčí Šrámek.
Podle návrhu mají v prostoru Rajhradu jezdit rychlovlaky ve směru od Brna v tunelu rychlostí 230 kilometrů v hodině, za jižním portálem tunelu se pak rychlost zdvihá na 320 kilometrů.
„Rychlost v tunelu je snížená kvůli menším poloměrům oblouků, aby bylo možné trasu vysokorychlostní trati co nejvíce přiblížit k dálnici D52, respektive vést ji v trase dnešní ulice Stará Pošta," naznačil Šrámek. Kalkulované stavební náklady na tunel jsou dvě miliardy korun, včetně všeho příslušenství pak 2,8 miliardy.
V současné době v Rajhradě zastavují všechny osobní vlaky linky S3 jedoucí mezi Brnem a Židlochovicemi, respektive Hustopečemi. Tento stav se nemá měnit ani po stavbě vysokorychlostní trati. Podle starosty Ondráčka tedy stavba obyvatelům nic nepřinese. „Nebude sloužit k tomu, že by nasedli na rychlovlak a jeli někam do práce nebo za rekreací. Neznám žádné město v Evropě, kde by vysokorychlostní trať vedla v intravilánu města otevřeným zářezem," sdělil starosta.
Hluk a vibrace
Obavy z vysokorychlostní trati vyjádřili nedávno i obyvatelé Modřic, kteří bydlí v tamní Brněnské ulici. Mají strach především z nadměrného hluku a vibrací. „Každý vlak nejenom slyšíme, ale i cítíme," poznamenal jeden z obyvatel na veřejném setkání.
Podle vedoucího oddělení realizace staveb vysokorychlostních tratí Lukáše Tittla jsou nyní železničáři u úseku vysokorychlostní trati mezi Modřicemi a Šakvicemi ve stádiu, kdy na konci letošního roku začne proces EIA, který bude posuzovat vlivy stavby na životní prostředí.