Trh nabízí zboží originálních, malých návrhářů, kteří si své zboží většinou vyrábějí ručně. „Je to o nápadu a o odvaze. Nápad musí mít výrobce, odvahu zase nakupující,“ vysvětluje své pojetí nezávislé módy návrhářka Klára Krchová.

Akci pořádá jeden z prvních brněnských obchodů s nezávislou módou Love Music. „Chceme podpořit lidi jako jsme my. Stát se v Brně centrem této komunity, která je nám sympatická,“ říká majitel obchodu Zbyněk Hanko. Podle toho také vybírá stánkaře, kteří se trhu zúčastní. „Je to těžké, snažíme se, aby byl trh pokaždé jiný. Dát šanci každému, kdo si ji zaslouží. Na druhou stranu je důležitá i kvalita nabízeného zboží,“ dodává Hanko.

Na trhu nabízí své oblečení, šperky i doplňky na padesát stánků. Nejčastěji prodávají šperky. Prodejci je většinou sami vyrábějí po večerech doma. „Ke korálkům jsem se dostala přes kolegyni v práci, moc se mi líbilo, co vyráběla, tak jsem se rozhodla to také zkusit,“ popisuje své začátky Lucie Skalíková z Brna. Náušnice a náhrdelníky vyrábí hlavně z drátků a korálků. „Prodávám jen to, co se líbí i mě. Mám tady proto hodně lesklých a barevných šperků,“ doplňuje.

Z plexiskla a ze dřeva vyřezává své šperky také duo mladých návrhářek, které si říkají Minimon. Se svou značkou jsou tak spjaté, že ani nechtějí prozradit jména. Dívky vsadily na provokaci a logo si navrhly ve tvaru kontroverzního kosočtverce. „Když už jsme ho měly v logu, začaly jsme vyrábět i takové šperky,“ popisují vznik značky Minimon.

Teď takových náušnic a přívěsků prodávají nejvíc. Negativních reakcí se ale nebojí. „Do našeho obchodu nechodí lidé, které by to mohlo pohoršit,“ dodávají. Kdo nemá rád tradiční oblečení, zaujala by ho zase značka Punktura. Dušan Kostelecký z Hušovan u Brna šaty sám šije nebo přešívá z jiných kusů. „Rád si hraji s různými typy oblečení. Z pánských košil vyrábím dámské šaty, z mikiny, která se dlouho neprodávala jsem udělal sukni, nebo jsem prodával sukni vyrobenou z rukávu od košile,“ říká Kostelecký s tím, že každý kus oblečení mu sám řekne, jak s ním má naložit.

Ne všechny jeho výrobky jsou ale extravagantní. Prodává i obyčejná trička s potiskem. Návrhy jsou ale jeho a i sítotisk na trička dělá sám. „Jediné co kupujeme jsou jednobarevná trička,“ prohlašuje.

Z vlastních návrhů vychází i Darina Hubáčková z Ostravy. Pod značkou Dara bags prodává kabelky a kožené oblečení. „Inspiraci hledám u sebe. Šít jsem začala pozvolna, potřebovala jsem kabelku, tak jsem si ji vyrobila. Postupně jsem jich vyráběla víc a víc, a teď už mám vlastní obchod,“ vypráví. Návrhy vytváří podle vlastní potřeby. „Když mi v jedné kabelce něco chybí, vyrobím takovou, která mi přesně vyhovuje velikostí i rozmístěním kapes,“ dodává.

I návštěvníci se nepodobají těm, které potkáte v obchodních domech. Se stánkaři si často dlouho povídají a nikdo není ověšený nákupními taškami. Trh je pro ně i kulturní zážitek. Někteří sem zašli za víkend i několikrát. „Byl jsem tady v sobotu i v neděli. Sháním dárek, ale zatím jsem nic nekoupil. Mrzí mě, že je tady tak málo věcí pro muže. Je tady ale super atmosféra. Nepřišel jsem jen kvůli nakupování,“ říká Roman Klecker.

S výběrem naopak neměla problém Veronika Daňková, která vyrazila na trhy s celou rodinou. „Přišli jsme sem koupit hlavně oblečení. Je to dobře, že v Brně něco takového vzniklo. Šikovných lidí je tady dost, ráda nosím věci, které někdo vyráběl vlastníma rukama,“ prohlašuje Daňková.