Lidé z Králova Pole a Žabovřesk, kteří kvůli stavbě Dobrovského tunelů žijí v hluku a prachu staveniště, si nejspíš neoddechnou ani poté, co po nových silnicích projedou první auta. Podle takzvané akustické studie totiž bude provoz na nových silnicích s velkou pravděpodobností překračovat povolené limity hluku. Porušení normy by navíc znemožnilo kolaudaci stavby. Po prověření stížností Brňanů na to včera upozornil ombudsman Otakar Motejl.

„Podle studie je velká pravděpodobnost, že provoz bude překračovat limity hluku. Projekt přitom schválila Krajská hygienická stanice. Podle nás ale hygienici měli požadovat, aby Ředitelství silnic a dálnic do plánů stavby zapracovalo i dostatečné opatření, které by lidi proti nezdravému hluku chránilo,“ uvedla zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová.

Studii vypracovala brněnská firma Soning. Podle jejích výsledků bude hladina hluku v oblasti Dobrovského tunelů překračovat šedesát decibelů. Nad tuto hranici by se přitom podle zákona podobná silnice vůbec neměla dostat. I přesto Krajská hygienická stanice, která je za kontrolu hluku zodpovědná, souhlasila se začátkem stavby.

Ředitel jihomoravské hygieny Jan Mareček ale jakékoli pochybení odmítá. „Naše rozhodnutí bylo několikrát přezkoumané. Ve studii jsou jen předpoklady. Po dokončení stavby bude silnice ve zkušebním provozu. Měření pak prokáží, zda je hluk nad limitem, nebo ne. Pokud ano, budeme zvažovat úpravy,“ řekl Mareček.

Argumenty hygieny Motejlovi nestačí

To však ombudsmanovi nestačí. „Argument hygieny, že nyní hluk dosahuje sedmdesáti decibelů a po dostavění okruhu bude lidi zatěžovat méně, ombudsmanovi nestačí. Měli po zadavateli chtít, aby dodržel zákon,“ tlumočila Motejlův názor jeho mluvčí Iva Hrazdílková.

Zajistit nová protihluková opatření totiž zabere čas a lidé tak budou nadměrným hlukem trpět minimálně jeden rok. „Počkáme na zkušební provoz a po půl roce uděláme testy. Při překročení limitu potrvají úpravy jeden rok. Předčasně je ale určitě dělat nebudeme,“ potvrdil chystaný postup vedoucí stavby Velkého městského okruhu Jiří Rupp.

Bez splněných limitů hluku přitom silnice nemůže být zkolaudovaná. Ani to, ani zdržení případných oprav však řidičům ve vjezdu na městský okruh nezabrání. Je možné, že budou novou silnici využívat klidně i několik let bez kolaudace. „Máme zkušenosti s tím, že některé oblasti v Králově Poli čekají na protihluková opatření už dvacet let,“ podotkl starosta Králova Pole Ivan Kopečný. Za nedodržení původního termínu dokončení přitom hrozí Ředitelství silnic a dálnic pokuta od stavebního úřadu.

Riziko hluku se nelíbí obyvatelům Žabovřesk. „Proti rozhodnutí hygieny, která stavbu povolila, jsme se několikrát odvolali. Hlavní hygienik pak navíc vydal prohlášení, že předpokládaná hranice hluku před stavbou musí být osmapadesát decibelů,“ uvedl Karel Štěpaník z občanského sdružení Velký městský okruh Brno. Prohlášení však hygienik vydal až po začátku stavby Dobrovského tunelů, proto se na ni nemůže vztahovat.