Po více než dvou letech usilovných prací se podařilo dělníkům minulý týden prorazit Dobrovského tunely v Brně. Ty tak spojily podzemní cestou dvě městské části – Žabovřesky a Královo pole. Na povrchu ale každodenní ražení připomínají trhliny a praskliny ve stěnách domů. A kvůli tomu, že podloží v okolí stavby kleslo asi o čtyři a půl centimetru, vedení závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic na tento prostor uvalilo stavební uzávěru, která má platit až do roku 2013. To ale narušilo plány vedení Veterinární a farmaceutické univerzity.

Na fotografie z prorážení Dobrovského tunelů se podívejte ZDE

„Dotklo se to přípravy nového pavilonu farmacie, který měl stát pravě v místě, kde podloží pokleslo. Kvůli stavební uzávěře jsme museli projekt zastavit,“ uvedl rektor Veterinární a farmaceutické univerzity Brno Ladislav Večerek.

Univerzita ale nový pavilon potřebuje co nejdříve, a proto se vedení rozhodlo ho přemístit jinam. „Posunuli jsme umístění budovy dál dovnitř areálu univerzity, kde ničemu nevadí,“ doplnil Večerek.

Na stavební omezení si ale stěžují i lidé. Například Jana Bursová, která bydlí v rodinném domě v Dobrovského ulici v Králově poli. „Chtěli jsme synovi přistavět jedno patro na půdě. Teď musíme minimálně dva roky počkat,“ podotkla Bursová.

Veterinární a farmaceutická univerzita ale měla kvůli stavbě tunelů i jiné potíže. Jednu z jejich budov, která se nachází přímo nad tunely, museli dělníci zrekonstruovat. „Budova totiž o kousek klesla. Museli jsme ji celou opravit a zpevnit,“ podotkl Večerek.

Kvůli podzemním pracím popraskaly také zdi ostatních domů nad tunely. Na praskliny v obývacím pokoji si stěžuje i Bursová. „Jakmile se začalo kopat, popraskala nám stěna v obývacím pokoji i na chodbě. Budeme chtít, aby nám to opravili,“ popsala situaci Bursová. Stejný problém řeší také Dagmar Hudecová. „Máme ve zdech obrovské trhliny. Zatím jednáme s Ředitelstvím silnic a dálnic. Snad nám opravy zaplatí,“ doufá Hudecová.

Podobné škody dělníci pravidelně sledují. „Nejčastější škody jsou na fasádách. Většinou se jedná o drobné praskliny nebo větší trhliny,“ popsal škody vedoucí manažer velkého městského okruhu Martin Kolátor.

Ten také podotkl, že s opravou těchto nedostatků nebude problém. Už před začátkem stavby totiž jeho pracovníci pečlivě prohlédli a zmapovali ohroženou oblast. Budovy, kterým hrozilo, že ražba tunelů vážně naruší jejich statiku, dokonce odkoupili. „Máme na starosti sto dvacet objektů, které pravidelně kontrolujeme,“ uvedl Kolátor. Na opravy poškozených domů si navíc Ředitelství silnic a dálnic vyhradilo peníze už předem. „Firma, která stavbu provádí, je vždy zodpovědná za vzniklé škody,“ řekl ředitel závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležel. Podle Kolátora opravy jednoho rodinného domu vyjdou na dvacet tisíc korun. „Celková náhrada škod se ale bude pohybovat v milionech,“ uzavřel Kolátor.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ