Víc než kilometr dlouhá spojnice brněnských Žabovřesek a Králova Pole otevřela před dvěma lety. Stát za tunely tehdy zaplatil dvanáct miliard korun. Původní odhad ceny byl přitom třetinový. Stavbou se proto nyní začali zabývat vyšetřovatelé z protikorupčního útvaru.

Informaci v úterý Brněnskému deníku Rovnost potvrdil mluvčí Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej. „Případem se zabýváme. Jakékoli bližší informace však sdělovat nebudu, stále vše prověřujeme," uvedl Ibehej.

Podle informací Mladé fronty Dnes si vyšetřovatelé od Ředitelství silnic a dálnic, které bylo zadavatelem zakázky, vyžádali stavební deníky, kolaudační rozhodnutí, zprávy z mimořádné kontroly a další důležité dokumenty. Z těch by měli zjistit, jestli proplacené účty opravdu odpovídají rozsahu provedených prací.

Ředitelství silnic a dálnic se k věci nechtělo vyjadřovat. „Můžu jen říct, že s policií spolupracujeme a poskytujeme jim veškeré podklady," sdělil stručně vedoucí oddělení komunikace Jan Rýdl.

Podle odborníků je u podobných staveb odhadovaná počáteční cena vždy pouze orientační. „Je tam spousta faktorů, které ji mohou ovlivnit. V případě Královopolských tunelů mohlo mít na zvýšení ceny vliv třeba dočasné přerušení prací. V tunelu sice nikdo nepracoval, peníze však do stavby tekly dál," připomněl Vladislav Horák ze Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně, který se na pozemní stavitelství specializuje.

Problém ale nemají jen Královopolské tunely, nejasnosti se objevily také u tunelů v Pisárkách. V nich je potřeba opravit zabezpečení. Počítačový systém, který by řidiče v případě nehody v tunelu varoval, a ventilátory jsou totiž zastaralé.

Oprava měla být hotova do konce roku. Ředitelství silnic a dálnic proto na poslední chvíli vypsalo výběrové řízení. Ze čtyř zájemců vybralo firmu Lamtech CZ, která nabídla nejnižší cenu, zhruba jednatřicet milionů korun.

Společnost má však podle loňské účetní uzávěrky pouze jednoho zaměstnance. Podmínkou zakázky však je, že vítězná firma musí všechny práce provést sama, bez subdodavatelů. Na případ včera upozornily Hospodářské noviny.

Jednatel firmy Petr Spilka odmítl včera Deníku Rovnost situaci komentovat. „V tomto ohledu jsem vázán mlčenlivostí," uvedl pouze.
Výběrové řízení však není podle Ředitelství silnic a dálnic ukončené. „Stále běží zákonné lhůty, kdy se mohou ostatní účastníci řízení proti rozhodnutí odvolat. K firmě Lamtech CZ se nebudeme vyjadřovat, dokud řízení neskončí," řekl mluvčí Rýdl.

Kdy opravy tunelů začnou, tak stále není jasné. Podle původního plánu se měly úplně zavřít. Proti tomu se však postavilo vedení Jihomoravského kraje. Zkomplikovalo by to dopravu zejména v době konání Mezinárodního strojírenského veletrhu. „Chceme jednat i o tom, jestli je nutné uzavřít tunely úplně," řekl v srpnu jihomoravský hejtman Michal Hašek.

HANA FLORIANOVÁ
TOMÁŠ KREMR