Fasády domů stojící nedaleko výstaviště připomínající zlaté časy španělské koloniální architektury dostaly důstojného souseda v podobě nové cesty. A lidé se poprvé po jeden a půl roce nemusí vyhýbat bagrům. Opět musejí dívat pozor hlavně na osobní auta.
Zprovoznění ulice je generálkou na úplné otevření křižovatky, která je na jejím konci. Ta by měla ulevit přetížené brněnské dopravě proudící do města od severu.
„Je dobře, že jsme ulici opravili současně s křižovatkou, protože jsme si tak ušetřili do budoucna spoustu komplikací. Lidé už teď netrpělivě čekají až se vše vrátí dost starých kolejí,“ řekl náměstek primátora Ladislav Macek.
Na proměnu ze zdevastované ke zbrusu nové silnici bylo potřeba asi sto padesát milionů korun, které původní silnici změnily skoro k nepoznání.
„Na celém úseku jsme vyměnili nejen povrch silnice, ale také vodovodní potrubí, kanalizaci, plynové potrubí i veřejné osvětlení. Je to vlastně nová ulice,“ potvrdil Macek.
Většinu práce odvedly na Hlinkách Inženýrské stavby Brno. „Na některé věci musíte mít při stavbě nervy. Například nová kanalizace se pokládala místy do hloubky devíti metrů. Šířka výkopu ale nebyla větší než metr a půl. V takovém prostředí prostě lidi nesmí trpět klaustrofobií,“ poznamenal ředitel Staveb Jiří Štaffa. Právě devítisetmetrová kanalizace byla nejdražší položkou stavby a ukousla si z rozpočtu šedesát devět milionů korun.

Nová parkoviště

Řidiče potěší především nové parkoviště. „Původně jsme chtěli jen vyměnit všechny sítě. Odstavné plochy z dřívějška ale už byly hodně poničené. Tím, že jsme je ještě používali na uložení materiálu a jako náhradní silnici pro náklaďáky, byly zničené ještě více. Nechtěli jsme tedy na nic čekat a rozhodli jsme se je opravit rovnou. Magistrát nám na to přiklepl půl milionu navíc, takže jsme všechna parkoviště dali do pořádku,“ potvrdil technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček. Řidiči tak dostanou přes dva čtvereční kilometry k parkování zdarma.
Kromě nové vozovky je nejvíce viditelnou částí staronové ulice osvětlení. Pracovníci Technických sítí Brno je osadili šestatřiceti stožáry. „Životnost starých už dávno skončila, takže jejich výměna docela hořela. Použili jsme kovové stožáry potažené zevnitř i z venku zinkem. Ty by měly mnohem víc odolávat jak solným posypům v zimě, tak návštěvám pejsků,“ vysvětlil provozně technický ředitel Radoslav Knap. Nové sloupy by měly na svém místě vydržet příštích čtyřicet let.
Konec ulice Hlinky je ještě stále slepý. Už ve čtvrtek by se ale měla spojit s nájezdem na víceúrovňovou křižovatku. Poté to už zase bude ulice, jako byla před dlouhou rekonstrukcí.