Brňané je pravidelně vidí projíždět historickým centrem města. Nejčastěji totiž vozí cestující na lince 4 směřující přes náměstí Svobody a Masarykovu ulici. Pasažéry už povozily na trasách dohromady delších než sto tisíc kilometrů.

Unikátní soupravy pojmenované Drak mají za sebou první rok v brněnských ulicích. Loňských devět tramvají letos doplní stejný počet. Projekt Tramvaj pro Brno přitom do roku 2024 počítá dohromady až s jednačtyřiceti vozy za 1,3 miliardy korun.

Prvního klimatizovaného a plně bezbariérového Draka vypustili na koleje loni v dubnu. Celé soupravy včetně všech dílů montují zaměstnanci dopravního podniku v ústředních dílnách. Je mezi nimi čtyřicet zámečníků, třicet elektrikářů, osm stolařů, pět lakýrníků a pět soustružníků. „Veškeré práce děláme maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozem téměř o třetinu,“ prohlásil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Draci v číslech

9 souprav už vozí cestující

41 vozů má jezdit dohromady

88 zaměstnanců je montuje

49 míst nabízí k sezení

122 míst má ke stání

31 tun váží bez pasažérů

Zdroj: DPMB

Z výroby vlastních tramvají těží dopravce i v jiném ohledu. „Přináší nám zjednodušení a urychlení oprav, protože pracovníci jsou po získání nových zkušeností schopní opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím projekt zajistí pohodlnější přepravu v moderních vozech vyrobených pro Brno takzvaně na míru,“ doplnila mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Právě usnadnění oprav vlastními silami se u souprav zamlouvá Brňanovi Janu Rybárikovi.

„Nápad vyrábění vlastního vozového parku se mi proto líbí. Jakoukoliv obnovu či modernizaci vozů vždy vítám, městskou hromadnou dopravu využívám pravidelně,“ sdělil mladý muž.

Draci jako první soupravy ve městě poskytují cestujícím možnost dobít si přes USB nabíječky mobilní telefony. „Její zavedení mi přijde úsměvné, nikdy jsem ani nikoho neviděl ji použít," poznamenal Rybárik.

Grafika Draci v číslech.Zdroj: Deník / Oldřich Haluza

Brněnská primátorka Markéta Vaňková ocenila, že pracovníci loni zvládli sestavit všech devět plánovaných tramvají i přes pandemii koronaviru. „Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i jménu a červenobílému provedení dělají městu čest,“ podotkla.

Dopravní podnik je montováním nových tramvají unikátní v republice. Potvrzují to i představitelé pražského dopravního podniku. „Nemáme výrobní ani personální možnosti pro výrobu zcela nových vozů. Jedná se o úplně odlišné projektové záměry. Víc jsme uzpůsobení na opravy, nikoliv výrobu tramvají. Vyrábět nové vozy určitě v dohledné době nebudeme. Strategicky jdeme cestou modernizací a rekonstrukcí vozů,“ uvedla mluvčí pražského podniku Aneta Řehková.