Velkou výhodou nového elektrovozu jsou jeho nízké provozní náklady. „Na tomto systému je výborné, že do budoucna jsme schopní ze svozeného odpadu vyrábět termoelektřinu a tou nabíjet tyto vozy," uvedl náměstek brněnské primátorky Petr Hladík. Typický popelářský vůz najede měsíčně zhruba dva tisíce kilometrů a tím spálí přibližně 450 litrů nafty. Představitelé města chtějí také využít energie z rostoucí sítě městské fotovoltaiky.

Podle Hladíka je také velkou výhodou tichý provoz vozidla a ekologičtější způsob jízdy. „Tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty a nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise oxidu uhličitého. Zároveň je také velmi tichý. Z elektrovozu lidé uslyší už jen brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob," konstatoval.

Výroba nové obousměrné tramvaje pro brněnský dopravní podnik. Má jezdit hlavně na trase do kampusu v Bohunicích.
První obousměrná šalina pro trať v Brně. Podívejte se, co už je hotovo

První plně elektrický popelářský vůz v České republice bude svážet odpad v městských částech Židenice, Černovice a Slatina. Za jeden den odveze zhruba třináct tun odpadu. Dojezd při běžných podmínkách je 250 kilometrů.

Představitelé města mají také v plánu budování sítě nabíjecích stojanů. „V areálu Divize Svoz a na střeše právě dokončované velkokapacitní dotřiďovací linky necháme rozmístit fotovoltaické panely, především určené pro nabíjení popelářských vozů," prozradil Leder. Velké dobíjecí středisko poslouží také obyvatelům.

Příští rok Sako doplní do svého vozového parku další vozy na alternativní pohon. V plánu jsou elektrovozy i popelářské automobily poháněné vodíkem. Městská společnost za nový elektrovůz Volvo FE Eletric zaplatila dvanáct miliónů korun, část byla zaplacená z dotace.

BARBORA VOZKOVÁ