Sním, či bdím? Co dělá mezi auty na silnici lokomotiva? Takové otázky si párkrát do roka kladou brněnští řidiči, když po rušné silnici v ulici Poříčí jede lokomotiva na výstaviště. O unikátní trať z roku 1889 ovšem Brňané přijdou.

Po roce 2020 padne za oběť přestavbě nádraží. „Vlečka k výstavišti není v současném územním plánu ani v žádné ze tří variant konceptu nového plánu. Počítáme s tím, že při přestavbě brněnského železničního uzlu koleje rozebereme,“ potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Město chce trať zlikvidovat proto, že se na železniční síť napojuje v místech, kde vyroste nové hlavní nádraží v odsunuté poloze. Z něj totiž odbočka na nákladní trať podle současných plánů vést nemůže.

Plán města se nelíbí představitelům Veletrhů Brno. Vlečku stále několikrát do roka využívají, ať už ke speciálním jízdám osobního vlaku, či k dopravě exponátů. Loni v září například po Poříčí zamířil na výstaviště historický motoráček Hurvínek. „Železniční spojení je pro nás výhodné. Zachování vlečky proto chceme řešit s městem,“ uvedl mluvčí společnosti David Pokorný.

Historie unikátní trati na výstaviště
1889 – trať vzniká jako vlečka k dopravě řepy k Bauerovu cukrovaru v místech dnešního velodromu
1955 – kvůli první strojírenské výstavě je vlečka prodloužena k výstavišti
1989 – při výstavě u příležitosti 150 let československé železnice míří po vlečce na výstaviště desítky parních i motorových lokomotiv
Druhá polovina 90. let – význam železnice upadá, postupně se po ní na výstaviště dopravují jen exponáty kolejových vozidel

Podle technického ředitele městské společnosti Brněnské komunikace Josefa Luňáčka jsou přitom šance veletrhů na nové napojení vlečky mizivé. „Náklady na odstranění kolejí jsou podstatně nižší než připojování vlečky na železniční síť,“ upozornil Luňáček. Kolik bude odstranění kolejí stát, ovšem neodhadl.

Kromě veletrhů jsou z konce vlečky nešťastní i železniční nadšenci. „Je to obrovská škoda. Vlaky na silnici mezi auty jsou naprostý unikát, něco podobného v Česku existuje už jen v Bechyni,“ smutnil předseda sdružení příznivců železnice Kolejová Jiří Šimkůj.

Podle něj likvidace tratě není dobrý nápad ani kvůli ztrátě možnosti pořádat výstavy vlaků a tramvají. „Brno se o tuto zajímavost samo připraví. Přitom ještě minulý rok na strojírenském veletrhu byly koleje na výstavišti plné nejrůznějších exponátů,“ pokrčil rameny Šimkůj.

#nahled|https://g.denik.cz/50/76/ftg_vlak_mesto_kolej_brno_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/50/76/ftg_vlak_mesto_kolej_brno.jpg|PÁRA A BENZIN. Železniční koleje vedoucí po rušné silnici jsou v České republice velmi výjimečné. Kromě Brna se raritou může pochlubit už jenom Bechyně.#PÁRA A BENZIN. Železniční koleje vedoucí po rušné silnici jsou v České republice velmi výjimečné. Kromě Brna se raritou může pochlubit už jenom Bechyně. Foto: Deník/Lubomír Stehlík
Pokud se nepodaří snaha výstaviště o novou vlečku, nezůstanou koleje ani jako rezerva pro budoucnost. „Je nesmysl mít koleje odnikud nikam. Trať by postupně chátrala do stavu, kdy nevyhovuje předpisům, a stejně by bylo nutné ji odstranit,“ vysvětlil vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.