Díky stávající intenzitě provozu křižovatka podle kuřimského starosty Draga Sukalovského v nynější podobě ve špičkách přestává fungovat. „Nájezd z Podlesí na hlavní silnici představuje velký problém. Silnice první třídy je zatížená na hranici kapacity a jakákoliv křižovatka, kteráý není mimoúrovňová, představuje významné zdržení provozu," konstatoval Sukalovský.

Plánovaná mimoúrovňová křižovatka Podlesí, která má zlepšit dopravní situaci na frekventované silnici I/43.Plánovaná mimoúrovňová křižovatka Podlesí, která má zlepšit dopravní situaci na frekventované silnici I/43. Pro zvětšení rozklikněte.Zdroj: ŘSD

Lidé, kteří přes křižovatku pravidelně jezdí si navíc všímají, že řidiči na hlavní silnici jezdí devadesátikilometrovou rychlostí i vyšší. „Skoro ani nemáte šanci se zařadit. Je to nebezpečné. Méně zdatní tam mají strach,“ řekl už před časem Deníku například Ladislav Ambrož.

V místě se stávají vážné nehody, například loni v prosinci na následky vážných zranění zemřel dospělý muž po kolizi osobního a nákladního auta. Pomoc potřebovalo také těžce zraněné dítě. V kritickém stavu ho záchranáři předali zdravotníkům Dětské nemocnice v Brně. Po převozu do nemocnice dítě zemřelo.

Starosta očekává odpor

Nynější rozhodnutí o udělení výjimky z ochrany živočichů znamená podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic další krok k získání společného územního a stavebního povolení. Mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková však připustila, že lze očekávat odvolání některých aktivistických spolků.

Odpor očekává také starosta Sukalovský. Podle něj se řízení zúčastnilo osm různých spolků. Mezi nimi třeba Děti Země, Voda z Tetčic či kuřimské spolky Spokojené Díly a Kuřim pro lidi. „Předpokládáme, že proti rozhodnutí o udělení výjimky z ochrany živočichů podají stížnost nebo se odvolají a věc půjde k soudu," řekl kuřimský starosta.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT: Dělníci demolují bývalý hotel Myslivna. Nahlédněte naposledy dovnitř

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

Předseda spolku Děti Země potvrdil, že spolek dostal v pondělí rozhodnutí úřadu. „Nyní ho musíme nastudovat. Samozřejmě zvážíme, zda zašleme odvolání, což nám může trvat asi tři až čtyři týdny, neboť text je rozsáhlý," uvedl Patrik pro Deník.

Ředitelství silnic a dálnic v současné době předpokládá začátek stavby mimoúrovňové křižovatky v roce 2025. „Předpoklad dokončení je v roce 2027," sdělila Trubelíková.

Vznikne další mimoúrovňová křižovatka

Křižovatka je navržena jako kosodelná. Větve křižovatky jsou napojeny do dvou okružních o průměru padesát, respektive čtyřicet metrů. Do východní okružní křižovatky je navrženo napojení obslužné silnice vedoucí do obalovny a doprovodné silnice vedoucí k II/386.

Další mimoúrovňová křižovatka na I/43 je v plánu v místě křížení s kuřimskou Blanenskou ulicí. „Průměrné intenzity provozu v předmětném úseku I/43 dosahují dvaadvaceti až třiadvaceti tisíc aut denně," vyčíslila před časem Trubelíková.

V kuřimské Blanenské ulici byla podle průzkumu z roku 2021, který se nechalo udělat město Kuřim, intenzita dopravy 9300 aut za den.

Námětem na výzdobu podchodu byl obraz Guernica od Pabla Picassa a lidská komunikace.
VIDEO: Podchod v Brně září motivy Picassa. Streetart si někteří pletli s vandaly

Obě stavby mají začít současně. „Pokud bude mít zpoždění jedna, má to vliv i na druhou," podotkl Sukalovský.