Po dobrém ani korunu. To je strategie, jakou uplatňuje Ředitelství silnic a dálnic při vyřizování škod, které se přihodí řidičům na rozbitých silnicích v okolí Brna. Nechuť k soudnímu vymáhání škod se rozhodla prolomit žena, která ulomila kolo v neoznačené díře na silnici první třídy.

„Jela jsem kolem Carrefouru z Vídeňské ulice. Je to místo docela častých kolizí. V neoznačeném výmolu jsem tam urvala kolo auta. Těsně přede mnou se to stalo ještě jednomu autu,“ popsala příhodu Renata Ludvíková z Židlochovic. Když na závadu povrchu silnice upozornili silničáře a požádala je o uhrazení opravy auta, zpočátku prý byli vstřícní.

„Nakonec mi ale odepsal jejich ředitel, že prý zodpovídají za škody, pokud se neprokáže, že nemohli zabránit závadě na vozovce. A to údajně nemohli, protože výmol mohl vzniknout těsně před mým příjezdem. Díky této fintě mohou každého poslat někam,“ rozhořčila se Ludvíková. Ředitelství silnic a dálnic skutečně po dobrém nedá ani korunu.

„Na silnicích první třídy se kontroly dělají každý den, jsou na to zápisy. My tedy škody vzniklé kvůli stavu silnice neplatíme. Rozhodně ne bez soudního rozhodnutí,“ potvrdil ředitel brněnské správy ředitelství Jiří Rupp. A neprodraží se to daňovým poplatníkům, když pak silničáři kromě škod zaplatí ještě soudní výlohy?

„Ne, tak daleko to ještě nikdy nedošlo. Oni to ti lidé nakonec k soudu nedávají,“ dodal Rupp. Sázet na malé odhodlání prostých obyvatel bojovat za svá práva se ale jeho instituci možná brzo přestane vyplácet. „Mám dojem, že čekají, až to vzdám. Ale to já z principu neudělám. A nejen z principu, škoda devět tisíc na autě, na kterém jsem závislá, je polovina mých příjmů,“ rozčílila se Ludvíková.

Pomoci k výhře nad mamutím podnikem jí může prošetření skutečné praxe při sledování stavu silnic. Ruppovo tvrzení, že jsou důležité tahy pod každodenním dohledem, totiž vyvrátil správní ředitel společnosti Brněnské komunikace Roman Nekula. „Máme na to osm pracovníků, na každého připadá několik městských částí Brna a desítky kilometrů silnic a veškeré papírování. Každý den to všechno projet, to je mimo fyzické možnosti,“ prozradil Nekula.

První soudní pře o náhradu škod bude zřejmě precedens, který ukáže, jestli mají řadoví řidiči šanci se domoci náhrady škod způsobených stavem vozovek. Současně ale možná také osvětlí, jak to s monitorováním stavu vozovek skutečně je.