Střední úsek silnice R52 spojující Brno s Vídní, koridor R55 spojující Břeclav s Olomoucí, Velký městský okruhu v Brně i obchvaty Bučovic či Hodonína. Všech těchto dopravních staveb důležitých pro jižní Moravu se podle odborníků může dotknout šetření na ministerstvu dopravy. Ministr Vít Bárta totiž chystá úspory v řádech miliard korun a Jihomoravský kraj i stavební firmy čekají na verdikt, kterých staveb se škrty dotknout.
Ačkoliv se ministerstvo chystá zveřejnit konkrétní kroky až na konci tohoto týdne, mnohé se dá podle odborníků usoudit z materiálů, které úřad kvůli očekávaným problémům s penězi chystal už loni. „Analýza situace na jižní Moravě se týkala jak hlavních dopravních koridorů, tak Velkého městského okruhu v Brně či o obchvatů dalších velkých měst,“ vyjmenoval Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu, který na materiálech pro ministerstvo loni pracoval.
Komplikace podle něj mohou postihnout například silnici R55, jejíž jihomoravské úseky se měly stavět v následujících letech. Na seznam úspor se může dostat i silnice R52, která má spojit Brno s Vídní. „Ukázalo se totiž, že kromě obchvatu Mikulova není rozšíření této silnice tak potřebné,“ zhodnotil Vančura.
S tím nesouhlasí bývalá jihomoravská radní Anna Procházková, která měla na starosti územní plánování a na jejímž nástupci se nová koalice dosud nedohodla. „K dostavění této silnice jsme vázáni smlouvou s Rakouskem, kde bude na R52 navazovat jejich dálnice A5. Navíc věřím, že na tuto stavbu může stát najít soukromé investory,“ zdůraznila Procházková.
Rakouská strana podle ní stále čeká na jasné signál, že Česko se silnicí počítá. „Kvůli naší liknavosti už začali uvažovat o tom, že i oni budou šetřit a k hranicím dovedou silnici jen ve dvou pruzích,“ varovala bývalá radní.
S Vančurou se naopak shodla v tom, že není vhodné zastavit přípravy podkladů pro silnici R43. „Vzhledem k nevyhovující trase i kapacitě současné silnice bude každé oddálení stavby bolestivé,“ upozornil Vančura na problémy, se kterými se řidiči každodenně potýkají na takzvané silnici smrti. Nevyhnutelné je podle něj i rozšíření dálnice D1 u Brna, které však může pokračovat pomalejším tempem.
S potížemi se zřejmě budou potýkat i stavby silnic, které mají odklonit dopravu z center měst. „Nelze zaručit, že se nezpomalí stavba Velkého městského okruhu v Brně. O úsporách se bude přemýšlet i v případě nákladných obchvatů Bučovic, Hodonína či Moravských Budějovic,“ nastínil Vančura.
Zároveň však upozornil, že šetřit ministerstvo by mohlo ušetřit i jinde. „Patnáct až dvacet procent z nákladů na jednotlivé stavby se dá uspořit na tom, že se zjednoduší projekty. Zbytečně mnoho peněz se totiž investuje například do příliš složitých křižovatek,“ myslí si Vančura. Ministr Bárta o případných úsporách jedná i se stavebními firmami, které by podle něj měly státu nabídnout slevy či nastavit splátkové kalendáře.
Stavební firmy se k tomuto nápadu zatím odmítají vyjádřit. „Vyčkáme až do chvíle, kdy ministerstvo zveřejní výsledky všech jednání,“ uvedla například mluvčí Skansky Lucie Nováková. Své stanovisko zatím nechce sdělit ani společnost OHL ŽS, která spolu s Metrostavem a Subterrou staví takzvané Dobrovského tunely na Velkém městském okruhu v Brně.
Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše si však stavební firmy nemohou takové kroky dovolit. „Už nyní totiž pracují s maržemi na hranici ziskovosti,“ myslí si Matyáš. Přesné informace o tom, kde se nakonec bude šetřit, zveřejní ministerstvo tento pátek. „Význam jednotlivých staveb i nutné úspory hodnotíme ze všech stran. A jednání jsou těžší, než se čekalo,“ uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.