Na objížďky se musejí připravit řidiči. Podle mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbory Lukšové ale uzavírky hromadnou dopravu neomezí. "Provozu hromadné dopravy se nedotknou," potvrdila.

Zákazníky výměna omezit také nemá. "Po celou dobu budou odběratelé napojení na náhradní zdroj tepla," upozornil výrobní ředitel Tepláren Václav Klíčník.

Plán uzavírek
 - Černopolní (mezi ulicemi Merhautova a Lužova) - objížďky ulicemi Slepá, Helfertova, Durďákova, Lesnická, Jugoslávská, A. Slavíka
- Jugoslávská (mezi Domem zdraví a Přadláckou), Přadlácká, Francouzská - objížďky ulicemi Bratislavská a Vranovská
- třída Kapitána Jaroše, Kudelova (mezi Milady Horákové a Kudelovou) - objížďka Bartošovou ulicí
- Martinkova - objížďky ulicemi Erbenova, Schodová a Fišova

Oproti parovodům má novinka také další výhodu. Horkovody jsou totiž podle Klíčníka ekologičtější než staré potrubí. "Při náhradě jednoho kilometru parovodu za horkovod klesnou emise oxidu uhličitého z plynové teplárny až o 336 tun," poukázal.

Zákazníci tyto změny zaznamenají nejen při placení tepla, kdy mohou ušetřit až dva tisíce ročně. „Horká voda umožňuje pohodlnější regulaci," zdůraznil generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon.

Výměnu parovodů za horkovody zahájily Teplárny Brno už v roce 2010 a pokračovat má do roku 2020. „Na některých uzavřených místech se k opravám připojí také další společnosti, jako je RWE nebo Brněnské vodárny a kanalizace, aby se omezení omezily na co nejkratší dobu," doplnil Fajmon.

Kvůli zvýšení bezpečnosti a efektivity plánují Teplárny také připojit spalovnu SAKO, ze které čerpají teplo, k horkovodům. Od příštího roku má fungovat horkovodní propojení spalovny s Vinohrady, Líšní a Julianovem.

Právě  do Líšně a Vinohrad má v budoucnu směřovat až šedesát procent tepla pocházejícího ze spalovny. „Toto propojení také zvýší bezpečnost a v případě poruchy na některém z existujících zdrojů Tepláren budeme moci vést teplo jinudy," popsal předseda představenstva Tepláren Brno Petr Hladík.

Propojení spalovny s Líšní, Vinohrady a Julliánovem má stát 147 milionů korun. Na financování se bude podílet právě firma SAKO a Teplárny Brno, které budou  na projekt žádat dotaci.

EVA BÁRTOVÁ