Poprvé po půl roce od soudem zrušené kontroverzní aktualizace územního plánu má Brno představu o tom, jakým směrem se bude dál rozvíjet a měnit. Zaměřit se chce především na protipovodňová opatření, zlepšení cyklodopravy nebo rekonstrukci přestupního uzlu na Mendlově náměstí. Změny mohou začít platit na jaře 2017.
Náměstek primátora pro územní rozvoj Martin Ander zveřejnil dokument, ve kterém popisuje hlavní úpravy původního územního plánu. „Načrtli jsme témata, kterými se chceme zabývat. Nejsou ale zatím kompletní. Jde o první ze tří balíků změn územního plánu, které představíme. V nich chceme řešit především požadavky lidí. Kromě toho ale také rozšíření areálu vysokého učení technického nebo stavbu nových bytovek," vysvětlil Ander.
Právě na různé formy bydlení ve městě má podle architekta Maxmiliána Wittmanna územní plán především pamatovat. „Je důležité, aby dokument počítal se stavbou rodinných domů i bytovek," je přesvědčený architekt.
Lidé podle něj mohou dokument do pětadvacátého září připomínkovat. „Jejich názory zpracujeme a doplněným materiálem se bude zabývat rada a zastupitelstvo města," doplnil Ander. Vybrat chce také architekta, který bude na územním plánu dál pracovat.
Protipovodňová opatření
Jedním z problémů, kterými se bude zabývat, je nový systém protipovodňového opatření. „Chceme je naplánovat tak, abychom na ně mohli využít dotace z Evropské unie," upozornil Ander.
Podle bývalého náměstka primátora a současného předsedy spolku Brno plus Roberta Kotziana nové vedení magistrátu nepřichází s ničím novým. „Zásadní věci mají původ v dřívějších časech. Týká se to nejen protipovodňových opatření, ale také plánovaného parkoviště Park&Ride v Olomoucké ulici, přestavby Mendlova náměstí nebo Bratislavské radiály," upozornil Kotzian.
To připouští i Ander. Současné vedení Brna se podle něj snaží do dokumentu zanést také změny, na které pamatovala už zrušená aktualizace územního plánu. „Ne všechno v ní totiž bylo špatné, jako například protipovodňová opatření," poznamenal Ander.
Jak už Brněnský deník Rovnost informoval dřív, na Mendlově náměstí se chce vedení Brna zabývat především přestavbou dopravního přestupního uzlu, mimo vytíženou Hněvkovského ulici by pak mohla vést dálnice D2, která se napojí na Velký městský okruh. „Dříve se plánovalo, aby dálnice vedla rovně přímo k nákupnímu centru Vaňkovka. To podle mě není rozumné řešení," domnívá se náměstek Ander.
Nová koalice v územním plánu výrazně podporuje také cyklisty. „Brno už se několikrát zavázalo, že situaci zlepší. Pro každou ulici jsou navržené cesty pro kola, ale odbor dopravy jejich výstavbu stejně ignoruje. Nový územní plán nic nevyřeší," myslí si předseda spolku Brno na kole Michal Šindelář.
Problém billboardů
Město chce také omezit vznik nových nákupních center v Brně. „Navíc je mají spojovat pěší zóny, aby mezi nimi nependlovalo tolik aut," upozornil Ander.
Politici chtějí přímo v dokumentu omezit i možnost stavět ve městě billboardy. „Pomůže to stavebnímu úřadu rozhodovat o tom, zda povolí, nebo nepovolí vznik jednotlivých reklamních poutačů," zastupitel městské části Brno-střed Michal Závodský, který se problematikou nelegálních billboardů zabývá.
Město kvůli zrušené aktualizaci územního plánu v minulosti žalovali brněnští aktivisté. Největší problém pro ně představoval index podlažních ploch, který neúměrně navyšoval podlaží nových staveb. Dále jim vadilo, že se ve městě měly ve velkém zastavovat zelené plochy.
Takové kroky jsou ale podle Kotziana stejně nevyhnutelné. „Město se musí zabývat tím, že mu ubývají obyvatelé. Na zelených plochách je zkrátka někdy potřeba postavit bytovku, aby lidé v Brně zůstali," myslí si Kotzian.
S tím souhlasí i ředitel developerské společnosti Trikaya Alex Veselý. „Město musí být zahuštěné. Potřeba jsou vysoké domy a bloková zástavba," prohlásil Veselý.