„Prakticky to znamená, že se tato část územního plánu musí znovu vytvořit. Následně pak začne úplně od nuly všechno potřebné schvalování stavby,“ uvedl mluvčí nejvyššího správního soudu František Emmert.

Podle předsedy soudního senátu Radana Malíka je hlavní důvod zrušení územního plánu to, že nemá oporu v nadřazeném krajském územním plánu. „Obec nemůže vymezit plochu nadmístního významu, která není vymezena v územním plánu velkého územního celku,“ vysvětlil soudce Malík.

Jihomoravský kraj zatím své zásady územního rozvoje, tedy ekvivalent územního plánu nezpracoval. A platný územní plán Brněnské sídelní aglomerace z roku 1985 s dálnicí R43 ve své závazné části nepočítá. „Územní plán města Brna z roku 1994 je proto nezákonný v části týkající se R43,“ upozornil Malík.

Podle náměstka brněnského primátora pro místní rozvoj Martina Andera znamená zrušení části územního plánu také oddálení vytvoření nového územního plánu Brna.

Město mělo podle dubnového rozhodnutí rady začít projednávat nový územní od letošního podzimu. Tento termín ovšem pravděpodobně nedodrží. „Musíme počkat až na to, v jaké trase R43 zakreslí do svých zásad územního rozvoje Jihomoravský kraj. Podle jeho rozhodnutí se pak budeme řídit,“ uvedl Ander.

Krajské zásady územního rozvoje přitom mohou začít platit až příští rok. „Museli jsme se vypořádat s tím, že Nejvyšší správní soud loni zrušil územní plán Břeclavska. Kvůli tomu jsme začínali úplně od nuly. Pokud se už neobjeví další problémy, krajské zastupitelstvo je schválí v létě roku 2011,“ uvedla náměstkyně hejtmana Anna Procházková.

Na nátlak ekologických organizací i ministerstva životního prostředí přitom při zpracovávání zásad územního rozvoje kraj bude posuzovat obě varianty vedení dálnice. Tedy trasu přes Bystrc, proti které protestují lidé z této brněnské městské části i nedalekých Bosonoh, i trasu takzvanou Boskovickou brázdou. „Právě druhá varianta je nyní pro Brno jediná možná. V ní se R43 totiž posune až za západní hranice Brna,“ uvedl jeden z bojovníků proti bystrcké trase Petr Firbas.

Náměstkyně Procházková s ním nesouhlasí. „O vedení silnice rozhodnou odborníci, ne politici. A ti prokáží, že je výhodnější původní trasa,“ řekla Procházková.