Projekt vznikl jako součást krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání. Zapojilo se šestnáct škol v kraji se zaměřením v oboru stavebnictví. Právě pro ně prostory vznikly. „Je to milník nejenom této školy. Zároveň jde o další úsek, kde bylo potřeba se s novými technologiemi vypořádat,“ pronesl předseda výboru pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost Jihomoravského kraje Richard Zemánek.

V Chytrém domě se nachází mnohé prvky, které jsou propojením techniky a nejnovějších technologií. Hlavním centrem systému je průmyslový počítač, jenž je příjemcem informací z čidel pohybu, teploty nebo jasu. „Systém je zaměřený na úsporu energií, umožňuje efektivnější ovládání vytápění a vzduchotechniky,“ popsal konzultant společnosti Smarteon Systems Lukáš Matěna.

Ilustrační foto.
Změna v přijímání dětí do školek v Brně: starší sourozenec pomůže mladšímu

Systém používaný v budově nabízí mnoho praktických využití. Dá se spouštět přes aplikaci, učitelé si díky němu mohou na dálku regulovat teplotu ve svých kabinetech a třídách. „Na víkendy se pak spouští ekonomický režim,“ vylíčil Matěna. Tvůrci mysleli i na bezpečnost. Systém je zcela oddělený od datové sítě školy a je bezpečně přístupný z internetu.

Žáci se ve výuce mohou k systému připojit a vyzkoušet si různá využití. „Naším požadavkem bylo, aby uspořádání bylo praktické pro výuku,“ uvedl Košťál. Struktura Chytrého domu se dá navíc v budoucnosti rozšířit.

JAKUB TRUČKA