„Hráči jsou novináři a každý reprezentuje jednu redakci. Pomocí různých miniher si zkouší různé disciplíny, třeba rozhovor, psaní titulků nebo hodně zjednodušenou datovou žurnalistiku. Na jejich základě získávají body, čtenáře pro jejich deníky," přiblížila za spolek Tereza Kráčmarová.

Než hráči publikují článek, musí se rozhodnout, zda ho chtějí vydat, nebo ne, a to podle toho, jestli v něm najdou nějakou chybu. „Dostanou sadu článků. Jsou tam faktické i pravopisné chyby nebo třeba nějaký problém se zdrojem. Hráči identifikují, jestli článek lze, nebo nelze vydat. A pokud se spletou, přihrají článek deníku Kachna, podle kterého se celá hra jmenuje. Ten vydává nepravdivé zprávy a hráči ho chtějí porazit," doplnila Kráčmarová. Zároveň o čtenáře soutěží mezi sebou.

Hra na portálu Hithit.cz vybrala přes šestašedesát tisíc korun z cílových sto padesáti tisíc. Do konce kampaně zbývá asi dva a půl týdne a pokud se podaří cíl splnit, půjde hra do výroby. Přispěvatelé si na oplátku smí vybrat dárek, například vydání hry, plechový hrnek nebo tričko navržené spolkem.

Nová hra láká i Hanu Kolářovou z Brna. „Zvažuji, že přispěji. Deskové hry mám ráda a tahle mě celkem zaujala," svěřila se.

Mediální výchova

Rozeznávání dezinformací a fake news se spolek Fakescape zabývá dlouhodobě, jeho členové už dříve vytvořili sérii únikových her pro děti. „Obecně se snažíme věnovat mediální gramotnosti a zpestření mediální výchovy. To téma je ale mnohem širší než fake news a dezinformace. Patří tam třeba i fungování médií. Na základě porad s novináři a experty jsme hru vytvořili," přiblížila Kráčmarová.

Protože dosud byly workshopy směřované žáky základních a středních škol, věří zástupci spolku, že hra rozvíří i mezigenerační diskuzi na téma médií. „Doufáme, že si třeba zahraje vnučka s dědečkem nebo se strýcem a podobně. Chtěli bychom přispět k tomu, aby si o médiích povídaly různé generace, což se třeba aktuálně tolik nestává," mínila Kráčmarová.