Autobus míří do Kounicovy ulice a osádku vykládá před budovou Univerzity obrany. Řidič přijíždějícího rozjezdu dostává znamení a staví u chodníku mezi zastávkami. Revizoři vstupují bez otálení dovnitř vozu a dávají se do kontroly jízdenek.

Záda jim kryjí strážci zákona, kteří hlídají všechny dveře. Hned za nimi potkává revizor dvě dívky, které jedou načerno. „Nastoupily jsme s kamarádkou teprve před chvílí. Nestihly jsme si ještě označit jízdenku," hájí se čtyřiadvacetiletá Brňanka Petra. Marně. Revizor vytahuje blok, aby vyplnil záznam o pokutě.

Tento večer se ovšem černí pasažéři pokuty mohou bát méně, než jindy. Mají totiž na výběr. Pokud si do pěti pracovních dnů koupí čtvrtletní nebo roční šalinkartu, dopravní podnik jim pokutu odpustí. „Od roku 2012 vyhlašujeme každoročně čtyři podmíněné amnestie. Dvě jsou noční a dvě denní. Při poslední noční amnestii z loňského podzimu si necelá polovina černých pasažérů následně přišla koupit předplatní jízdní kupón," říká generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Během středeční noci zkontrolují revizoři téměř sedm set cestujících. „Dvaašedesát jelo načerno. Sedm z nich zaplatilo pokutu přímo v autobuse, ostatní ještě mohou využít amnestie," uvádí mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Revizoři? Někteří práci psychicky neunesou

Podle vedoucího oddělení přepravní kontroly Luďka Janského je povolání revizora náročné psychicky i fyzicky. „V současnosti máme pětačtyřicet revizorů. Naposledy skončil nováček již po dvou týdnech, psychicky to neunesl. Jde však o výjimečný případ. Máme i revizorku, která kontroluje jízdenky už šestadvacet let," podotýká.

Zasahující policisté i revizoři shodně tvrdí, že cestující v nočních rozjezdech bývají kvůli opilosti agresivnější. „K potyčkám dochází pokaždé. Ze začátku cestující revizory jen sprostě urážejí. Zhruba po třetí hodině se však opilost stupňuje a může dojít i k fyzickému napadení," vypráví devětatřicetiletý policista Petr Čermák.

Ačkoli jsou černí pasažéři v noci agresivnější, k napadením dochází spíš ve dne, kdy revizora nebrání strážník ani policista. „Letos máme už dva revizory na neschopence. Jednoho udeřil cestující na brněnském Šilingrově náměstí tak, že skončil s těžkým otřesem mozku. Jindy revizorce málem vykloubili ruku. Počet takto závažných napadení se nám v posledních dvou letech i díky školením asertivity podařilo rapidně snížit," popisuje Janský.

S napadením má zkušenost i dvaačtyřicetiletý revizor Jiří Bohuslav, který v Brně kontroluje jízdenky od roku 2008. „Naštěstí se mi to už dlouho nestalo. Můj první takový incident se odehrál u zastávky Vsetínská. Pasažér mě kopl do ohryzku a do brady. Během pronásledování potom seskočil z takové výšky, že si div nezlomil nohu. To už jsem neměl zapotřebí," vzpomíná.

Dopravní podnik během prvního čtvrtletí vybral na pokutách sedm a půl milionu korun. „Přibývá počet cestujících, kteří chtějí pokutu zaplatit hned na místě. Nyní je to skoro každý čtvrtý pasažér. Abychom tento trend podpořili, v následujících dnech vybavíme revizory mobilními bankovními terminály, aby cestující mohli platit i kartou," vysvětluje Lukšová.