Přes 240 tisíc lidí se ročně sveze lodí na přehradě v brněnské Bystrci. Poprvé na palubu plavidel dopravního podniku vstoupili cestující přesně před tři čtvrtě stoletím, pátého května 1946, ještě na někdejší Kníničské přehradě.

Brněnský dopravní podnik v pátek odpoledne spustil na hladinu Brněnské přehrady loď Utrecht.
VIDEO: Příprava na 75. sezonu. V pátek spustili na Prygl loď Utrecht

Lodní doprava na Brněnské přehradě

* Lodní doprava odstartovala 5. května 1946. První vyjely lodě Morava a Brno.
* Z důvodu velkého zájmu už v roce 1947 brázdila vodu i loď Veveří. Další lodě následovaly.
* Dnes po přehradě jezdí sedm lodí, které ročně přepraví přes 240 tisíc cestujících.
* Ujet celý okruh, tedy devět plavebních úseků mezi deseti přístavišti, trvá dvě a půl hodiny.
* Posádku lodi tvoří tři členové: kapitán, lodník a pomocný lodník.

O lodní dopravě se přitom v Brně uvažovalo už ve druhé polovině 30. let, kdy se přehrada stavěla. „Válka ale vše odložila. Přesto ale první dvě lodě vyrobené v Německu byly ještě za války do Brna dovezeny a uskladněny mezi tramvajemi v pisárecké vozovně. Po válce byla Československým plavebním úřadem Dopravním podnikům zemského hlavního města Brna udělena koncese k provozování lodní dopravy a mohlo se začít,“ popsal znalec brněnského dopravního podniku Ivan Nedělka.

První byly na vodu spuštěny lodě Morava a Brno, každá pro devadesát cestujících. „Plavební dráha původně vedla z Bystrce k hradu Veveří, záhy ale byla prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky,“ doplnil Nedělka.

Výzva dopravního podniku má vítězku. Paní Milenu:

V prvním roce provozu se lodě stavěly i opravovaly pod širým nebem. „V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou,“ popsaly v Internetové encyklopedii dějin Brna historičky Milena Flodrová a Miroslava Menšíková.

Protože byl o přepravu lodí značný zájem, přibyla už v roce 1937 do flotily loď Veveří. „V hangáru se začaly stavět další lodě s větší kapacitou s dobovými názvy Úderník, Pionýr a Mír. Ani to poptávce nestačilo, tak od roku 1953 se na vodu začaly spouštět dvoupalubové lodě se jmény partnerských měst Praha, Moskva, Bratislava, Kyjev,“ doplnil znalec Nedělka.

Společné znaky s šalinami

Už od startu lodní dopravy měly lodě elektrický pohon. Pomocí elektromotorů a akumulátorů jsou lodě na přehradě poháněny dodnes. „Lodě vyráběli pracovníci dopravního podniku, a tudíž měly hodně společných znaků s tramvajemi, například posuvné dveře, systém spouštění oken nebo tramvajový motor,“ popsal Nedělka.

Oprava porouchaného brněnského orloje na náměstí Svobody, 4. května 2021.
Brněnský orloj už zase sype kuličky. Oprava trvala místo týdnů jen pár hodin

V 90. letech se počet cestujících postupně ustálil. „Další menší lodě byly vyřazovány, dvoupalubové rekonstruovány a také v důsledku politických změn přejmenovávány. Z Moskvy se stal Dallas, z Kyjeva Veveří,“ popsal Nedělka.

Na přelomu prvního a druhého desetiletí obměnil dopravní podnik většinu flotily. „Staré jsme vyřadili a koupili jsme pět nových,“ poznamenal vedoucí lodní dopravy na Brněnské přehradě Martin Ecler. Nová pětice plavidel dostala jména Utrecht, Lipsko, Vídeň, Dallas a Stuttgart.

Zrekonstruovaná Morava

Nyní křižuje přehradu celkem sedm lodí, šest dvoupalubních a jednopalubové Brno. Nejnovější přírůstek je zrekonstruovaná Morava, jejíž jméno vybrali Brňané v anketě. Původní Moskva a pozdější Dallas se na hladinu vrátila po náročné rekonstrukci loni.

Další přírůstky zatím zástupci podniku neplánují. „Aktuální lodě jsou v dobrém stavu a provádíme jen běžnou údržbu,“ poznamenala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Brno 2.6.2020 - překládka zrekonstruované lodě Dallas v doku DPmB na Brněnské přehradě
OBRAZEM: Nejdřív Moskva, potom Dallas. Historická loď se vrátila do Brna

Dlouhodobě ale pracují na úpravách lodních zastávek na bezbariérová. „Handicapovaným lidem a maminkám s kočárky je nyní pohodlně přístupných sedm z deseti zastávek. Úpravy dalších přístavišť jsou ve fázi úvah a prověřování,“ doplnila Tomaštíková.

Od zahájení letošní plavební sezóny na začátku dubna se lodí na přehradě svezlo téměř šestnáct tisíc cestujících. Mezi nimi i Martina Veselá. „A těším se, až pojedu znova. Nejspíš ale počkám na rozvolnění, až otevře Veveří,“ svěřila se žena.