„Vždyť teď se pije burčák a oni by nám už nejradši vnucovali svařák,“ myslí si například třiadvacetiletý student Petr Pokoj. Svátky v prodejnách podle něj ve městě začínají rok od roku stále dříve. „Obchody by měly počkat do prosince, až začne advent. Nebo alespoň do listopadu,“ míní student.

V supermarketech Lidl si na Vánoce mohou lidé nakoupit už dnes. „V našich obchodech je již část vánočního zboží navezena. Jedná se zejména o potraviny. Ostatní zboží s vánoční tematikou, především dekorace a zábavná pyrotechnika, bude k dispozici od poloviny listopadu,“ popsala aktuální situaci mluvčí společnosti Lidl Lucie Borovičková.

Adventní kalendáře nebo čokoládové Mikuláše, anděly a čerty seženou zákazníci také v prodejnách Albert, nebo v obchodním domě Tesco. Podle mluvčí Tesca Evy Karasové ale opravdová vánoční sezóna ještě nezačala. „Pokud je na prodeji zboží se sváteční tematikou je to pouze jeden z druhů sortimentu,“ uvedla Karasová.

Také v domě hraček Sparkys vánoční sortiment přidávají do prodeje postupně. „Od října prodáváme některé hračky z vánočního katalogu. Další přivezeme v půlce a na konci měsíce, například malé tučňáky se Santa Clausovskými čepičkami,“ potvrdila prodavačka hračkářství. Dodala, že kromě svátečního sortimentu čeká obchod také proměna výzdoby. „Tu ale plánujeme až kolem svátků,“ podotkla.

Venku hlavně světla

Na tematickou výzdobu se chystá také obchodní dům Velký Špalíček. Podle manažerky Špalíčku Věry Katolické vyzdobí budovu podobně, jako v posledních letech. „Uvnitř bude klasická dekorace, vánoční stromky. Ochoz ozdobí zelené větvičky s červenými baňkami a slaměnými ozdobami. Z venku volíme spíše světelné ozdoby. V zimě se brzo stmívá, a tak Brňané Špalíček alespoň lépe uvidí,“ vysvětlila Katolická. S přípravou Špalíčku na zimní sezónu ale zatím příliš nespěchá. „Většinou začínáme v půlce listopadu a stejně tomu bude i letos,“ potvrdila Katolická.

Ekonom Ondřej Moravanský předčasný nástup Vánoc do regálů a výkladních skříní nepovažuje za příliš zdařilou obchodní strategii. „Je sice pravda, že tyto svátky jsou pro obchodníky nejhojnějším obdobím v roce, kvůli ekonomické krizi ale letos nebudou tolik úspěšně jako v předešlých letech. I když oproti loňsku se tržby určitě zvednou,“ předpověděl Moravanský.

Lidé podle něj rozpoznají komerční záměry obchodníků. Příliš brzké zdobení vitrín a podsouvání sváteční nálady je ale může spíše odradit.

Podle psychologa Jiřího Brančíka je to naopak. brzké nasazení Vánoc prodejcům tržby zvýší. „Tuto taktiku mají prověřenou léty. Když se na podzim brzo stmívá a teploty se pohybují kolem bodu mrazu, budí to v lidech dojem zimy a Vánoc už takto na podzim. Podnikatelé toho dokáží šikovně využít, podstrčí lidem řetězy a podobné ozdoby a můžou v nich vzbudit pocit, že Vánoce už jsou na dosah,“ uvedl psycholog. Lidé tak podle něj začnou přemýšlet nad sháněním dárků a výzdoby do svých domovů a začnou nakupovat dřív, než původně zamýšleli.

Student Pokoj s ním souhlasí. „Lidé utratí každý rok za Vánoce spoustu peněz. Každý si chce z tohoto koláče ukousnout co největší kus. Prodejci vědí, že čím dříve začnou, tím více upoutají pozornost potencionálních zákazníků,“ konstatuje student.

KOMENTÁŘ KRAJSKÉHO ŠÉFREDAKTORA TOMÁŠE HERMANA ZDE