Vánoční výzdoba například září nad vchodem do obchodního centra Globus. „S instalací venkovní výzdoby jsme začali už nyní čistě z organizačních důvodů. Máme mnoho poboček po celé České republice. Chceme mít jistotu, že do začátku adventu budeme mít všude vše připravené. Toto načasování vychází ze zkušeností z minulých let," zdůvodnila mluvčí řetězce Pavla Hobíková.

Na Vánoce ale prodejci neupozorňují pouze venkovní výzdobou. Pulty v půlce října zaplavilo vánoční cukroví a čokoládoví čerti a Mikuláši.

55dní zbývá do Štědrého dne. Brněnští obchodníci ale již nyní zaplnili pulty zbožím s vánoční tematikou. Vchody ozařují vánoční světla a do uší zákazníků hrají koledy.

Sladkosti obchodníci nabízejí podle svých slov s předstihem proto, aby měli zákazníci možnost lahůdky nejprve ochutnat. „Cukroví má podle použitých surovin trvanlivost jedenadvacet až 170 dní. Nabízíme ho už nyní, abychom stihli uspokojit všechny zájemce o tento druh zboží," vysvětlila mluvčí supermarketů Albert Judita Urbánková.

Brněnský marketingový specialista Vladimír Kuchař je ale přesvědčený, že lákat nyní zákazníky na Vánoce je předčasné. „Obchodníci se snaží předběhnout jeden druhého. Spousta lidí je ale z předčasného upozorňování na Vánoce spíš otrávená. Mohou zareagovat tak, že raději začnou chodit do obchodů, kde je nikdo tímto způsobem neobtěžuje," upozornil Kuchař.

Jeho slova potvrzuje třeba Brňan Michal Petržala. „Připadá mi to trapné, než aby mě to přimělo začít s nákupy dřív. S Vánocemi to nemá nic společného, obchodníkům jde jen o zisk," řekl muž.

Obchodníci se shodli, že nyní je vánoční kampaň pouze začátek, hlavní nabídku představí až přibližně v půlce listopadu. „V říjnu jsme začali nabízet především zboží na pečení vánočního cukroví. V listopadu ale vánoční nabídku rozšíříme. Nabídneme nejen speciální potraviny, ale také různé dekorace," uvedla mluvčí obchodního řetězce Lidl Jitka Vrbová.

Začít Vánoce připomínat v půlce listopadu má smysl i podle Kuchaře. „Lidé už se nad svátky v té době víc zamýšlejí. Mohou třeba díky upozornění z interního rádia sáhnout po zboží, které by běžně nekoupili," je přesvědčený specialista.

Podle něj by ale obchodníci měli vánoční výzdobu a nabídku instalovat v souvislosti s počasím. „Ještě před týdnem lidé chodili v krátkých rukávech a nad hlavami jim hrály koledy. To je nesmysl a působí to směšně," poukázal marketingový specialista.

Na Vánoce se s předstihem připravují i Technické sítě Brno, které mají na starost vánoční osvětlení v centru města, začnou s přípravami do konce týdne. „Práce na technickém zabezpečení slavnostního vánočního osvětlení zahajujeme vždy na přelomu října a listopadu, aby bylo vše včas zajištěné. Ozdoby, které rozzáří město, zůstanou stejné jako loni. Stejně tak výzdoba vánočního stromu na náměstí Svobody," ujistil Radek Trčka z technických sítí.