Totální výprodej. Likvidace skladů. Všechno musí pryč. Na takové slogany se snaží obchodníci nalákat své zákazníky. V Brně se v pátek ráno otevřela všechna obchodní centra. A od rána je znovu zaplnili zákazníci. Důvod jejich návštěvy je prostý. Mnoho zboží totiž nakoupí levněji, než před Štědrým dnem.

„Za levnějším oblečením, ale i elektronikou nebo papírovým zbožím mohou lidé vyrazit už v pátek dopoledne. Slevy potrvají až do konce ledna. Až o polovinu levněji pořídí v hypermarketech a obchodních domech vybrané zboží v odděleních hraček, papírnictví, domácích potřeb a vánočních dekorací,“ uvedla mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Ještě výhodněji prý mohou zákazníci nakoupit oděvy. „Vybrané oblečení bude Tesco prodávat až se sedmdesátipro­centními slevami,“ potvrdila Karasová.

Slevy a opozdilci

Zájem o povánoční slevy je mezi zákazníky velmi oblíbený. „Využívají je zejména ti, kteří nestihli nakoupit před Vánoci, nebo ti, kterým záleží na co nejnižší ceně. Díky povánočním slevám se také stává trendem darovat pod stromeček hotovost nebo dárkovou poukázku, kterou obdarovaný může využít právě i v době největších slev,“ řekla marketingová manažerka Tesco Stores ČR Monika Labudíková.

Pozadu nechtějí zůstat ani další obchodníci. Více než padesátiprocentní slevy na vybrané druhy zboží tak zákazníci najdou i v pobočkách společnosti Makro, Globus, Ahold a Interspar. Ceny některého zboží snížila i síť obchodů s elektronikou Datart. Nabídka zlevněných výrobků v jednotlivých obchodech se liší v závislosti na stavu jejich skladů, slevy se pohybují mezi deseti až padesáti procenty.

Nízké ceny lákají

Mezi nedočkavci, kteří hned druhý svátek vánoční vyrazili do obchodních center, byla například sedmadvacetiletá Andrea Černá. „Od rodičů jsem dostala pod stromeček obálku, v níž bylo pět tisíc korun. Dva tisíce chci utratit za zimní oblečení ve slevách, zbytek si nechám na hory,“ plánovala Černá.

Na výprodeje se však kromě zákazníků chystají také inspektoři z České obchodní inspekce. Ti se zaměří především na výpočet slev. Často se totiž stává, že inzerovaná sleva neodpovídá skutečnosti.