„Vznikly dva vzorové projekty, podle kterých by se v budoucnosti měla problematika těchto území řešit. O dalším postupu zatím příslušné orgány města nerozhodly," sdělila Soňa Haluzová z tiskového odboru brněnského magistrátu.
Některé městské části se proto pouštějí do revitalizací dvorů samy. „V příštím roce chceme začít rekonstrukci památkově chráněného bytového domu v Merhautově ulici. Kromě toho počítáme, že se změní i prostor mezi ním, Ryšánkovou a Slepou ulicí. Musíme tam totiž řešit velký problém s parkováním," sdělil například místostarosta radnice Brno-sever Rostislav Hakl.
Obyvatelé domů se tam mohou těšit na přibližně stovku parkovacích míst. „Máme víc variant patrových podzemních garáží. Minimálně jich vznikne sto sedmadvacet. Na jejich povrchu obnovíme zeleň i s dětským hřištěm. Teď posuzujeme jednotlivé studie. Chceme lokalitu upravit do konce roku 2014," konstatoval místostarosta.
Obyvatelé domů projekt vítají. „Zaparkovat tu není možné. Konečně se snad něco bude dít. Radnice totiž už podobné úpravy slibuje několik let," řekl například Vítězslav Dolanský.
Cena úprav přesáhne sto milionů korun. Tak vysoká částka je jedním z důvodů, proč se další městské části do podobných úprav nepouštějí. „V příštím roce přijdeme kvůli škrtům o několik milionů korun. Plánujeme proto jen některé drobné úpravy," uvedl starosta Žabovřesk Marek Šlapal.
Jeden ze dvou vzorových projektů magistrátu měl být právě v Žabovřeskách. „Týká se prostoru mezi domy v Šumavské, Kounicově a Šelepově ulici, kde je problém s parkováním. Vyřešily by jej například podzemní garáže. Kvůli vysoké ceně je však akce zatím pozastavená," podotkl Šlapal.
Druhý projekt se týkal vnitrobloku mezi ulicemi Poříčí, Křížkovského a Rybářská v Brně-středu. I v tomto místě se tamní obyvatelé potýkají s nedostatkem parkovacích možností. „Není tady jediné pořádné parkoviště. Už několikrát jsem dostal pokutu, ale pokud nechci jít domů kilometr pěšky, musím riskovat. Doufám, že se snad něco změní," postěžoval si Pavel Svačina, který žije v jednom z domů v Křížkovského ulici.
Podle předsedy komise výstavby a územního rozvoje Brna-středu Vojtěcha Mencla nechal magistrát vypracovat dvě studie řešení vnitrobloku. „Jedna počítá s podzemními garážemi, druhá s parkováním na povrchu. Pokud nás město osloví, jsme připraveni se na jakékoliv variantě podílet. Problémy chceme řešit. Zatím však připravujeme jen několik menších úprav vnitrobloků na našem území. Půjde hlavně o obnovu zeleně a hřišť v nich," řekl předseda komise Mencl.