Komfortní, ekologické a rychlé cestování na jihovýchod Brna slibují představitelé města. Zajistit jej chtějí postavením nového terminálu ve Starém Lískovci jenž propojí vlakovou, trolejbusovou i autobusovou dopravu. Na projekt terminálu a prodloužení dvou trolejbusových tratí nyní dostalo Brno třináctimilionovou dotaci z evropských fondů. Další dva doplatí město.

„Připravovaný terminál jsme už projednali, město jej promítlo do územního plánu a dokonce jsme už schválili i investiční záměr,“ uvedl předseda komise dopravy rady města Brna Josef Veselý.

Podle něj je pravděpodobné, že do příštího roku bude projekt hotový. „Stavba je pak otázkou dostatku či nedostatku peněz. Má totiž stát tři sta milionů,“ netroufal si datum dokončení stavby odhadnout Veselý.

Základem nového terminálu bude nová železniční zastávka u níž vyrostou i stání pro autobusy a trolejbusy. „Trolejbusovou linku prodloužíme ze současné točny v Osové ulici,“ upřesnil náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Nový terminál ve Starém Lískovci místní vítají. „Čím pohodlnější sem je spojení, tím lépe. Vlaky tu už beztak jezdí takřka mezi domy, ale zatím jsme z toho nic neměli,“ řekl třeba Roman Vlach.

A připojil se k němu i starosta městské části Vladan Krásný. „Cesta vlakem je samozřejmě rychlejší, než tramvají či autobusem. Navíc se právě u plánované zastávky budou stavět domy se zhruba padesáti byty. Jejich obyvatelé to určitě ocení,“ řekl Krásný.

Zároveň připomněl, že dříve ve Starém Lískovci vlaky zastavovaly. „Kousek od plánovaného terminálu jsme mívali malé nádražíčko,“ vzpomněl Krásný.

Ředitel společnosti Kordis, která dopravu v Jihomoravském kraji organizuje, Jaroslav Holec zdůraznil výhodnost nového dopravního uzlu i pro mimobrněnské. „Lidé z venkova, kteří míří třeba do bohunické nemocnice, nebo univerzitního kampusu, nebudou muset po jeho vybudování zajíždět do centra Brna a odtud se vracet městskou dopravou. Vystoupí v podstatě na okraji města,“ sdělil Holec. Dodal, že možnost dřívějšího výstupu z vlaku dopravně odlehčí středu Brna.

Cesta od nového terminálu k univerzitnímu kampusu bude skutečně pohodlná. „V Osové lidé přestoupí na novou tramvajovou trať, která je přiveze přímo do kampusu,“ řekl Josef Veselý.

O dotace na projekt nového terminálu mohlo Brno požádat díky členství ve svazku takzvaných trolejbusových měst nazvaném Trolley. Jeho členy jsou například i rakouský Salzburg, německé Lipsko či maďarský Szeged.

Mezi projekty, které jako součást aktivit Trolley získaly patnáct milionů patří i prodloužení dalších dvou brněnských trolejbusových tra­tí.

V Líšni se podle plánů města prodlouží trolejbusová trať z Novolíšeňské až na Jírovu. „Trolejbusy nyní zastavují u čtyřproudové silnice, kde ve špičce jezdí mnoho aut. Lidé, tak musejí při přestupu tuto nebezpečnou silnici přecházet. Prodloužení trati by tak zaručí i větší bezpečnost lidí,“ podotkl Veselý. Dodal, že trolejbusy navíc nahradí i některé autobusy a cestování tak bude ekologičtější.

Poslední projekt pak zlepší dostupnost bystrckého sídliště. Trolejbusová linka třicet totiž podle něj bude zajíždět až k nedávno vybudovanému přestupnímu uzlu Zoologická zahrada.