Vědci odhalují tajemství bílkovin

Brno - K vývoji nových druhů antibiotik nebo pesticidů k ošetřování rostlin může pomoci unikátní vědecká metoda, kterou vyvinul tým odborníků z brněnské Masarykovy univerzity ve spolupráci s pražskými kolegy. V lednu ji bude znát celý svět.

8.1.2009

Vizualizace: Bílkovina se zavedenou sondou.Foto: Jiří Damborský

Výsledky čtyřleté práce českých vědců totiž otiskne prestižní časopis Americké chemické společnosti The Journal of the American Chemical Society.

„Nově vyvinutá metoda otevírá možnosti studia procesů, které probíhají v buňkách živých organismů. Jejich pochopení je klíčové pro vývoj nových materiálů, léčiv a biotechnologií,“ vysvětlil vedoucí brněnského expertního týmu, biochemik Jiří Damborský z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Na celém výzkumu je průkopnická hlavně příprava vhodných vzorků zkoumaných bílkovin. Jednoduše řečeno přišli vědci z Brna na to, jak se do bílkoviny dostat a získat z ní přesné informace.

Ze vzorků bílkovin připravených původními metodami se jim to totiž nedařilo. Brněnští odborníci přišli na to, jak pokusné vzorky vyčistit a jak do nich zavést sondu. Tou je speciální organická molekula (na snímku tmavě), díky které mohou odborníci sledovat, co se děje v bezprostředním okolí bílkoviny.

K měření se používá speciální laser, který je k dispozici pouze v Praze. S brněnskou expertní skupinou proto na výzkumu spolupracovali i odborníci z pražského Heyrovského ústavu.

„Kolegové v Brně přišli na to, jak připravit vhodné vzorky, a my v Praze tyto vzorky aktivujeme laserem a získáváme z nich potřebné informace,“ řekl fyzikální chemik Martin Hof z ústavu fyzikální chemie Akademie věd. K vyhodnocení dat používají speciální počítače brněnského Superpočítačového centra.

Výzkum už přinesl první přesné výsledky. „Novou metodou se již podařilo s vysokou přesností stanovit rychlost pohybu molekul vody, které bílkoviny v živých buňkách obklopují,“ popsal první úspěchy Damborský. Znát tuto rychlost je důležité, aby vědci pochopili, jak bílkoviny fungují, a jak je mohou ovlivňovat jinými látkami.

Autor: Kateřina Slámová

8.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Socha prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka na Komenského náměstí promluvila. Alespoň prostřednictvím háčkované dečky, která se na ni v pondělí dopoledne objevila. Nesla slovo Padnu.

Socha prezidenta Masaryka opět "promluvila". Padnu, stálo na háčkované dečce

S autem skončil v tramvajovém kolejišti. Řídil pravděpodobně pod vlivem drog

Brno /FOTOGALERIE/ – K neobvyklému vozidlu v kolejišti museli vyjíždět krátce před půlnocí v noci na pondělí brněnští hasiči. V Žabovřeské ulici pomáhali řidiči, který po nehodě skončil i s autem na tramvajové trati.

Poslanec TOP 09 Válek: ODS má dobré lidi. Předseda Fiala je můj bývalý rektor

Brno - Při minulých volbách neuspěl, tentokrát se jako jediný z jihomoravské TOP 09 do poslanecké sněmovny probojoval. Po celou sobotu ve štábu své strany sledoval přetahovanou ODS a SPD o druhé místo ve volbách. „Úspěch občanských demokratů mě příjemně překvapil. Strana má hodně dobrých lidí, například Petr Fiala je můj bývalý rektor,“ zhodnotil možnou spolupráci se stranou Válek.

Z výsledků voleb jde vidět i boj o hodnoty, míní lídr ODS Petr Fiala

Praha /ROZHOVOR/ – Občanští demokraté si v parlamentních volbách vybojovali druhé místo. „Nárůst hlasů je pro nás závazkem,“ uvedl předseda občanských demokratů Petr Fiala.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Brno - Jako v džungli si připadají lidé v některých brněnských ulicích. Například v královopolské U Vodárny se vyhýbají trávě prorůstající chodníky i větvím keřů. Ty totiž někde sahají i do tří čtvrtin chodníku a zavírají společně se zaparkovanými auty chodce do pasti. Problémy řeší úředníci z městských částí, často ale nejsou úspěšní.