Výsledky čtyřleté práce českých vědců totiž otiskne prestižní časopis Americké chemické společnosti The Journal of the American Chemical Society.

„Nově vyvinutá metoda otevírá možnosti studia procesů, které probíhají v buňkách živých organismů. Jejich pochopení je klíčové pro vývoj nových materiálů, léčiv a biotechnologií,“ vysvětlil vedoucí brněnského expertního týmu, biochemik Jiří Damborský z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Na celém výzkumu je průkopnická hlavně příprava vhodných vzorků zkoumaných bílkovin. Jednoduše řečeno přišli vědci z Brna na to, jak se do bílkoviny dostat a získat z ní přesné informace.

Ze vzorků bílkovin připravených původními metodami se jim to totiž nedařilo. Brněnští odborníci přišli na to, jak pokusné vzorky vyčistit a jak do nich zavést sondu. Tou je speciální organická molekula (na snímku tmavě), díky které mohou odborníci sledovat, co se děje v bezprostředním okolí bílkoviny.

K měření se používá speciální laser, který je k dispozici pouze v Praze. S brněnskou expertní skupinou proto na výzkumu spolupracovali i odborníci z pražského Heyrovského ústavu.

„Kolegové v Brně přišli na to, jak připravit vhodné vzorky, a my v Praze tyto vzorky aktivujeme laserem a získáváme z nich potřebné informace,“ řekl fyzikální chemik Martin Hof z ústavu fyzikální chemie Akademie věd. K vyhodnocení dat používají speciální počítače brněnského Superpočítačového centra.

Výzkum už přinesl první přesné výsledky. „Novou metodou se již podařilo s vysokou přesností stanovit rychlost pohybu molekul vody, které bílkoviny v živých buňkách obklopují,“ popsal první úspěchy Damborský. Znát tuto rychlost je důležité, aby vědci pochopili, jak bílkoviny fungují, a jak je mohou ovlivňovat jinými látkami.