Vědci z Brna objevili novou metodu. Náhodou

Brno – Čtverečky vytištěné na obyčejném papíru z obyčejné tiskárny. Infračervený laser podobný tomu, který se běžně prodává na tržnicích i v obchodech a zlomek mikrolitru zkoumané tekutiny. To vše stačilo týmu vědců z Masarykovy univerzity v Brně, aby přišel na nový způsob rozboru prvků v kapalinách. Po třech letech na něj získali i patent.

20.2.2012

Vedoucí vědeckého týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nová metoda analýzy však původně v plánu nebyla. „Z počátku jsme se zabývali rozdělováním proteinů a jejich kovových částí. Při výzkumu jsme náhodou narazili na dosud nevyzkoušenou možnost tvorby aerosolu,“ vysvětlil vedoucí týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Analýza prvků v tekutinách se provádí ve speciálním přístroji, který nese název atomový spektrometr. „Ten však zkoumá pouze látky v podobě plynu nebo aerosolu. Na jeho přípravu existuje několik metod. Ta naše je však velmi rychlá a přitom levná,“ uvedl Preisler, který působí i v Laboratoři syntézy a analýzy nanostruktur Středoevropského technologického institutu.

Nový způsob přípravy vzorků, na kterém pracoval vědecký tým zhruba tři roky, slouží pro určování těžkých kovů, jako je například olovo, cín, zinek či kobalt v nejrůznějších kapalinách od krve až po potraviny. „Její výhodou není jen cena a rychlost, ale také snadný přenos a uchovávání vytvořených vzorků. Pokud je připravený tímto způsobem, můžeme ho zasílat jen v obyčejné papírové obálce, což u ostatních metod není možné,“ vysvětlil vědec.

K objevu Preislera inspirovalo jeho dětství. „Už jako malého kluka mě chemie zajímala a jako většina mých kamarádů jsem si hrál s lupou,“ popsal Preisler, který na Masarykově univerzitě vystudoval ana­lytickou chemii. Té se později věnoval i ve Spojených státech amerických. „Po deseti letech jsem se vrátil zpět na mateřskou univerzitu a pokračuji ve výzkumu,“ dodal.

Autor: Martina Koziolová

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Unikátní hudební projekt festivalu Moravský podzim na brněnském výstavišti sledovaly tisíce lidí. Součástí orchestru byly míchačky, sanitky, dělostřelci a také sedm brněnských pěveckých sborů.

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.