Senzor je natolik citlivý, že zachytí i obyčejné poklepání kamenem. „Na kolej nalepíme senzor, který se stane součástí kolejnice, díky elektronice a připojení k internetu posílá veškeré zachycené signály o dění na trati do úložiště. Pokud by se výstupy podařilo napojit na drážní systémy, může náš systém sloužit jako včasné varování, například pro zastavení vlaku,“ uvedl Zdeněk Hadaš z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky brněnské techniky.

Senzor by tak mohl zabránit vlakovým tragédiím, s nimiž má jih Moravy bohaté zkušenosti. Jedna z nejhorších se odehrála v roce 1950 u Podivína na Břeclavsku, kde vlak najel do autobusu plného lidí.

Nehoda si vyžádala třiačtyřicet životů. „Létali jsme z autobusu až do drátů. Slyšela jsem, že když začal vlak brzdit, otevřela jedna žena okno a vyhodila své malé dítě v peřince do sněhu,“ uvedla pro Rovnost již dříve pamětnice Růžena Zapletlová.