Proti opakované zakázce na stavbu druhé části Žabovřeské se nikdo neodvolal. Na rozdíl od první, kterou v únoru antimonopolní úřad po podnětu slovenské firmy Deštrukprojekt zrušil. „Nyní co nejdříve podepíšeme smlouvu se zhotovitelem stavby, kterým je sdružení Eurovia, Hochtief, Subterra za nabídkovou cenu 2,035 miliardy korun. Zahájení prací předpokládáme v listopadu. Přesný termín brzy sdělíme,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. Výběr sdružení ještě musí formálně schválit představitelé města, které je spoluinvestorem stavby.

Velký městský okruh Tomkovo náměstí a Rokytova

* Tyto části velkého městského okruhu získaly nedávno stavební povolení.
* Na úsecích začnou státní silničáři pracovat souběžně zřejmě na jaře příštího roku.
* Nyní jsou stavby ve fázi výběrového řízení.
* Dokončit je mají v roce 2024.

Už nyní je jisté, že práce začnou s víc než půlročním zpožděním oproti původním předpokladům. Vysoutěžená cena 2,035 miliardy korun je o sedmaosmdesát milionů vyšší než v případě první soutěže.

První etapu výstavbu části okruhu Žabovřeská dokončí silničáři v příštím roce. Její součástí jsou přeložky inženýrských sítí, budování valů a lávky u zastávky Bráfova nebo stavba nového jízdního pruhu ve směru do Pisárek.

Při druhé etapě v Žabovřeské stavbaři prorazí tunel pro tramvajovou trať pod Wilsonovým lesem. Přesun souprav do této trasy umožní rozšířit současnou silnici se dvěma pruhy na čtyřpruh. Jedná se o přibližně kilometrový úsek.

Práce na tunelu si vyžádají dvouletou výluku tramvají linky 1 směřující do Komína a Bystrce. „Její zahájení předpokládáme v únoru příštího roku," sdělila Trubelíková. Soupravy svou jízdu v době výluky, která umožní zkrátit dobu výstavby o dvacet měsíců, ukončí v Pisárkách.

Do úseků Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí a Rokytova se státní silničáři pustí na jaře příštího roku. Nedávno pro ně stavební úřad vydal stavební povolení. Nyní jsou stavby ve fázi výběrového řízení, firmy podávají nabídky až do listopadu. „Nejprve musí zhotovitel u výjezdu z Husovického tunelu vybudovat provizorní komunikaci, po které odvede dopravu. Dalším klíčovým bodem prací bude zbudování lávky přes řeku Svitavu, která poslouží také k přemístění inženýrských sítí,“ přiblížila první fázi prací Trubelíková.

První auta se projedou v roce 2024

Od Husovického tunelu silnice povede po novém mostu přes řeku Svitavu a část maloměřického seřazovacího nádraží až k Rokytově ulici, kde se v budoucnu napojí na tunel vedoucí pod sídlištěm Vinohrady. O podobě této části okruhu už Rovnost informovala dřív. První auta se po hotové stavbě za 2,2 miliardy korun projedou v roce 2024.

Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl tam kvůli výstavbě očekává výrazné dopravní komplikace, které ovlivní i městskou hromadnou dopravu. „V Jedovnické a Bělohorské ulici proto postavíme novou manipulační trať pro trolejbusy, abychom po dobu výstavby částí okruhu zajistili obslužnost sídlišť na Vinohradech a v Líšni,“ sdělil Kratochvíl.

Doplnil, že alternativní trolejbusová trať bude hotová ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku. Zástupci města ji chtějí dokončit ještě před začátkem omezení linek hromadné dopravy projíždějících Gajdošovou a Provazníkovou ulicí a přes Tomkovo náměstí.

Řidiči musí v místech výstavby částí velkého městského okruhu počítat s komplikacemi. „Při druhé etapě Žabovřeské dopravu svedeme v režimu jeden plus jeden pruh na provizorní komunikaci. Také při výstavbě úseku Tomkovo náměstí a Rokytova plánujeme vést provoz po provizorní silnici v režimu dva plus dva pruhy. Nejedná se tady o zásadní omezení dopravy," nastínila Trubelíková.

Brňan Tomáš Slanina by uvítal rychlejší postavení velkého městského okruhu. „Už ho měli dávno dodělat. Úseky, které dnes slavnostně začínají, měly být hotové už před mnoha lety,“ kritizoval.

OLDŘICH HALUZA
SÁRA JESCHKEOVÁ