Počet cestujících se zvyšuje především na linkách spojujících jihomoravská města a obce s Brnem. České dráhy proto loni zvýšily počet spojů na příměstských linkách v Brně a na Brněnsku. Na jižní Moravě nabízí v pracovní dny více než osm set padesát regionální spojů.

Například šest nových spojů nabízí od loňské prosincové změny jízdních řádů České dráhy mezi Brnem a Hrušovany u Brna. Tamní starosta Miroslav Rožnovský nové spoje oceňuje. „Loni jsme tu postavili u nádraží parkoviště a pozoruji, že stále více lidí tam nechává auto a pokračuje vlakem. Jsem rád, protože je tenhle způsob dopravy ekologičtější,“ uvedl.

Ilustrační foto.
Nový ceník parkovného řidiči nerespektují. Strážníci se zaměří na noční kontroly

Vlaky Českých drah loni cestovalo v celé České republice o více než tři miliony lidí více než v roce 2016. „Češi rádi využívají vlaky na cesty pro dlouhé vzdálenosti. Průměrně našimi vlaky ujede cestující při jedné cestě téměř pětačtyřicet kilometrů,“ přiblížil generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Kolik cestujících konkrétně využilo služeb drah na jižní Moravě, společnost neuvedla.

SPOJE SOUKROMNÍKŮ


Nabídku vlakových spojů rozšířila také společnost RegioJet. Kromě už rok provozovaných spojení z Prahy přes Brno do Bratislavy firma loni spustila také linku do Vídně. Od loňského prosince mohou cestující mezi Brnem a Prahou využít celkem osmnáct spojů v obou směrech. „Především díky nim nám vzrostl počet cestujících ve vlacích v roce 2017 téměř o milion oproti předchozímu roku,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Některé spoje naopak společnost RegioJet loni zrušila. Například autobus na trase mezi Brnem a Zlínem nezajíždí od prosince do Uherského Hradiště. „Žádné stížnosti od obyvatel na zrušené spoje zatím nemáme,“ sdělil mluvčí starosty Uherského Hradiště Jan Pášma. Firma zrušila také vlakovou linku do Starého Města na Uherskohradišťsku, která zajišťovala přímé spojení regionu s Prahou.

Zájem o vlaky a autobusy je podle Květoslava Havlíka ze společnosti Kordis, která má na starost koordinaci hromadné dopravy v kraji, mezi cestujícími vyrovnaný. „Podle našich odhadů využívá veřejnou dopravu minimálně jednou týdně zhruba polovina Jihomoravanů. Většinou volí prostředek podle délky cesty,“ uvedl.

NOVINKY NA LETIŠTI

Brněnské letiště loni zažilo nárůst počtu odbavených cestujících. Celkem jejich branami prošlo 470 tisíc pasažérů, což je meziroční nárůst o asi padesát tisíc. „Vyšší zájem měli lidé především o lety do prázdninových destinací. Téměř sto tisíc jich letělo na trase do Řecka. O dvě pětiny se zvedl také zájem o linku z Brna do Mnichova,“ zhodnotila mluvčí brněnského letiště Kateřina Pichalová.

Nárůst počtu cestujících přišel i přes rušení linek. Brno úplně opustil nízkonákladový dopravce WizzAir. Nejdříve v říjnu zrušil pravidelnou linku do nizozemského Eindhovenu, poté letos v lednu ukončil i spojení Brna s londýnským letištěm Luton. „Letadla jsme přesunuli na trasy s větší poptávkou,“ vzkázala tehdy mluvčí firmy Sorina Ratz.

Letos se má letiště oproti minulému roku dočkat rozšíření počtu pravidelných linek. Jihomoravský kraj a město Brno uzavřelo dohodu s rumunskou společností BlueAir, která má od dubna provozovat pravidelné lety do ukrajinského Lvova, italského Říma a Milána, španělské Barcelony a belgického Bruselu. Přestože zástupci kraje a Brna oznámili tyto plány už loni, nejsou dosud známé letové řády ani ceny letenek. „Doufáme, že letové řády budeme moci zveřejnit co nejdříve,“ řekla mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Z pravidelných linek využívají cestující nejčastěji spoje do Londýna. Loni jich tam letělo více než sto padesát tisíc. Mezi nimi také Marie Kadlecová z Dolních Louček. „Rozhodující pro mě byla cena. Spokojená jsem byla také s nabídkou časů odletů,“ řekla.

Ředitel jihomoravské záchranky Milan Klusák.
Spor na záchrance: třeba zapomenout křivdy a zřídit nové manažerské pozice