Aktuální stav představitelé podniku označili jako závažný problém. V krajním případě může ohrozit provoz městské hromadné dopravy. „V našem případě zvýšení cen energií, konkrétně nafty, elektřiny a plynu, znamená nárůst nákladů v příštím roce o zhruba dvě stě padesát milionů korun. Informovali jsme o této situaci vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko,“ sdělila mluvčí Hana Tomaštíková.
Představitelé podniku navrhují tři řešení: zvýšení cen jízdného, snížení počtu spojů nebo více peněz, které na provoz posílá město.
Radní pro dopravu Petr Kratochvíl Deníku Rovnost řekl, že zdražování s kolegy nechce. „Ztráty způsobené nižšími tržbami a zvýšené náklady kvůli zdražování energií vezme na svá bedra město,“ vzkázal Kratochvíl.
Cestou z problémů má být hlavně úprava spojů městské hromadné dopravy. Jejich plošné rušení ale podle Kratochvíla nehrozí. „Detailně se podíváme na obsazenost. U některých zmenšíme interval třeba o minutu, jinde nasadíme menší soupravu. Cestující tyto úpravy ani nepocítí,“ ujistil Kratochvíl.
Například cestující Anna Glozigová si ale takové změny nedokáže představit. Především pak v centru města a jeho dalších rušných částech. „Tam bych tohle brala spíš jako nežádoucí. Nemluvě o lince 12, která po své trase nabírá studenty z několika fakult, nebo spoji 53, když jede v ranních hodinách do Technologického parku. U nich bych spíš očekávala mnohdy opačný přístup, tedy že pojedou častěji a už vůbec ne menší vozidla,“ reagovala.
Ze tří nabízených variant bude mít podle ekonoma Petra Pelce úprava spojů nejmenší efekt. „Ve srovnání s vyšší kompenzací od města a zdražením jízdného je to poměrně malá pomoc. Nejefektivnější je zvýšení cen. Zdražují se energie včetně pohonných hmot, ale cestujícím se i přes to stále vyplatí hromadnou dopravu využívat,“ řekl.
Úpravy mají vést k úspoře v desítkách milionů korun. Přitom do konce roku bude podle radního Kratochvíla ztráta dopravního podniku kvůli nižšímu počtu cestujících zhruba sto padesát milionů. V současné době je obsazenost autobusů či tramvají oproti době před pandemií zhruba devadesát procent.
Další náklady navíc bude pro dopravní podnik znamenat také navýšení platů zaměstnanců. O těchto požadavcích bude Kratochvíl jednat tento týden s odboráři. Kvůli inflaci je považuje za odůvodnitelné. Stamilionové rozdíly včetně zvyšujících se nákladů za energie a mzdy zaměstnanců zaplatí zástupci Brna z městského rozpočtu.