Předehra k této obří akci začne už v září. Ke Zvonařce zamíří vlaky linky S41 mířící z Brna na Moravské Bránice a Hrušovany nad Jevišovkou. „Je to komplikace, ale zvykneme si. S každými opravami jsou spojené problémy, nedá se nic dělat,“ míní cestující z Moravských Bránic na Brněnsku Ludmila Krutišová.
Na dolní nádraží má špatné vzpomínky třeba Jakub Šuster. „Prostředí bylo velmi nepříjemné. Nemohl jsem najít ani záchody. Stál tam jediný automat na jídlo, který nabízel jen nějaké sušenky. Ocenil bych i kávu. Navíc, když přijely dva vlaky zároveň, všichni lidé se tam motali a nevěděli, kam jít,“ vzpomínal Šuster. Jako výhodu zastrčeného nádraží vnímá, že se tam nestahují bezdomovci.
TEPLO A JÍDLO
Takovým reakcím se železničáři chtějí letos vyhnout. „Hlavní nádraží bude neprůjezdné, jeho roli převezme dolní. V červnu začali dělníci pracovat na infrastruktuře, k novému ostrovnímu nástupišti budují podchod. Postupně přijde na řadu i zázemí,“ ujistila mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Kateřina Šubová.
Pro cestující plánují vystavět vytápěnou čekárnu i toalety. „Zatím jednáme s Českými drahami o využití a úpravě přízemních prostor. Také o budově vpravo od ulice, kde může být čekárna. Chceme pořídit také automat s jídlem a využít prostory před výpravní budovou, kde také může být čekárna, záchody a pokladna,“ dodala Šubová.

Na změnu se Brňanka Dominika Jurášová netěší, novinky ale ocení. „Mám ráda komfort. Chci si ráno koupit snídani a kávu. Na dolním nádraží tahle možnost nebyla, takže jsem ráda, že se to změní. Přesto se ale místo hůř hledá a je nutné na něj z hlavního nádraží přejíždět,“ podotkla Jurášová.
Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, první letní výluky začnou za necelé dva týdny na tratích Brno-Jihlava a už zmíněné na Moravské Bránice a Hrušovany nad Jevišovkou na Znojemsku.
Vlaky se dolnímu nádraží ale ještě vyhnou. „Do konce léta železničáři nádraží připravit nestihnou, proto vlaky zatím stále musíme směřovat na hlavní. Od září bude na dolním připravená jedna kolej. Zbylé spoje pojedou na hlavní nádraží nebo je dopravci nahradí autobusy. Stěžejní je ale vše připravit na prosinec,“ informovala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Nádraží u Zvonařky sloužilo převážně pro nákladní dopravu. Častokrát se z něj ale už stala náhrada za uzavřený hlavní dopravní uzel. Jezdily tam vlaky ze zahraničí EuroCity i rychlíky.
Novinky na dolním nádraží
• Od 1. září budou končit osobní a spěšné vlaky Brno Moravské Bránice Hrušovany nad Jevišovkou na brněnském dolním nádraží poblíž Zvonařky.
• Nádraží u Zvonařky Správa železniční dopravní cesty připravuje na roční výluku hlavního nádraží, která potrvá od prosince letošního roku do prosince 2019. Na hlavním nádraží budou opravovat zařízení, které zajišťuje bezpečný průjezd vlaků.
• Pro cestující plánují železničáři vystavět čekárnu i toalety. Chtějí také pořídit automat s jídlem.