„Dělníci v minulosti pouze některá místa zpevnili betonem, aby přes viadukt mohly projíždět těžší vlaky," řekl železniční historik Mojmír Krejčiřík.

Při opravách za zhruba šedesát milionů korun dělníci položí nové koleje a vymění výhybky. „Přitom použijí půl kilometru kolejnic," upřesnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař. Stavbaři pracují i na fasádě viaduktu. „Očistí jeho klenbu a provedou izolaci proti vodě, která nás trápila už dlouho," řekl Tesař.

Podnět k opravě dala Správa železniční dopravní cesty, která viadukt spravuje a jeho opravu financuje z vlastních prostředků. Výluka, která má trvat do jedenáctého srpna, se prý neprotáhne. „Stanovené termíny dodržíme," slíbil Tesař.

Příští léto čekají viadukt dokončovací práce. „Voda, která se do stavby dostala před rekonstrukcí, musí vyschnout. To potrvá zhruba rok. Pak klenbu znovu ošetříme," řekl Tesař. Lidi proto čeká další výluka. „Bude se týkat provozu na silnici, a to pouze v noci. Přes den výluka platit nebude," řek Tesař. Potrvá několik dní. Dodal, že další práce na viaduktu Správa železniční dopravní cesty neplánuje.

Uzavření viaduktu v Křenové ulici odřízlo nádraží od tras směrem na Prahu, Pardubice a Havlíčkův Brod. Dopravní situaci pod mostem ale opravy neovlivňují. „Zatím jsme nezaznamenali žádné zpoždění linek, které tam projíždějí," informovala mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová.

Příprava rekonstrukce trvala přibližně rok. „Viadukt není v havarijním stavu. Opravujeme ho kvůli opětovnému odložení přestavby železničního uzlu Brno a tedy další perspektivou používání," řekl Tesař.

Opravovaný viadukt tvoří dva mosty. „První je z roku 1848. Stavělo ho podnikatelství bratří Kleinů. Už v té době tvořily most tři koleje," řekl Krejčiřík. Jedna z kolejí zajišťovala spojení mezi Českou Třebovou a Břeclaví. Na další koleji se vlaky vyhýbaly. Za viaduktem se připojuje k první koleji. Poslední kolej vedla do provozního zázemí drah.

V roce 1870 připojila Rakouská společnost státní dráhy železný most s litinovými pilíři. Na něm zřídila dvoukolejovou trať na Vídeň a Střelice. „Tehdy budovu nádraží a železný most spojovala lávka se zastřešeným nástupištěm. Lidé měli výhled do centra města, protože stěna nástupiště byla ze skla," doplnil Krejčiřík.

Pod historickým viaduktem dnes bez omezení projedou i kamiony. Za svou nadčasovost viadukt vděčí tehdejšímu brněnskému policejnímu ředitelství. „Generální ředitelství státních drah tehdy počítalo se sedmi klenbami. Policisté si ale uvědomili, že klenbami neprojedou povozy naložené senem a podali námitku. Dráhy proto postavili viadukt se šesti průjezdy," vyprávěl Krejčiřík.

Viadukt v Křenové ulici ale není nejstarší. „Původní viadukt dráhy postavily na trati Vídeň–Brno. První vlak po něm projel v roce 1839," uvedl Tesař. Viadukt, který navazuje na most přes řeku Svratku u Křídlovické ulice a končí u skladiště Malá Amerika, v devadesátých letech devatenáctého století dráhy zasypaly. „Viadukt má přes sedmdesát oblouků. Lidé je ale mohou vidět pouze ze skladů Malé Ameriky nebo u mostu přes řeku Svratku," vypočítává Krejčiřík.

Před osmi lety město uvažovalo o odhalení viaduktu. Správa železniční dopravní cesty ale o projekt zájem nemá. „Odhalení viaduktu neplánujeme," dodal Tesař.