Někdy se mu říká Vídeňský, protože v Brně se nachází ještě o pár let mladší viadukt Pražský. „Byla to obdivovaná technická stavba. Monumentální železniční viadukt přiváděl trať na nádraží v centru města přes řeku Svratku a její záplavové území," připomněl brněnský odborník na mosty Dušan Josef.

Podle něj tvořily viadukt tři na sebe navazující části: pětiobloukový most překonávající Svratku, vlastní viadukt s dvaasedmdesáti oblouky dlouhý 637 metrů a ještě most přes silnici a svratecký mlýnský náhon.

vídeňský viadukt účel: železniční
typ: obloukový
materiál: kámen, cihlové klenby
vznik: 1838
stavitel: firma Franze Kleina
délka: 637 m (původně)
do kdy sloužil: zasypaný z větší části v 90. letech 19. století

Ještě před koncem éry parních lokomotiv ovšem jeho velká část zmizela, a to při rozšiřování kolejiště v devadesátých letech devatenáctého století. Dodnes zůstala viditelná už jen malá část historických zděných oblouků. „Samotného by mě zajímalo, jakou část viaduktu dráhy zbouraly, a jakou jen zasypaly. Myslím, že stavba je z velké míry skrytá v mohutném náspu," doplnil Josef.

Zbylé oblouky nad zemí ještě vedou například přes Svratku, další najdou lidé nad tahem Poříčí – Opuštěná či souběžně s Uhelnou ulicí, kde viadukt vedl ke skladišti Malá Amerika.
Před deseti lety město uvažovalo o odhalení pohřbených částí stavby. Správa železniční dopravní cesty ale o projekt neměla zájem. „Když se díváme na pozůstatky viaduktu na břehu Svratky, vidíme, že při jeho přestavbě dělníci použili různé druhy materiálů," podotkl Josef.