Jak zjistil Deník Rovnost, změny pravidel si dosud chválí magistrát i někteří Brňané, problémy přinesly hlavně firmám rozvážejícím jídlo.

Méně aut projíždějících Masarykovou ulicí si po spuštění nové koncepce všiml třeba tamní obyvatel Petr Pelc. „Pocitově jich o něco určitě ubylo. Možná to souvisí s nárůstem koronavirových opatření. Dřív tady byla po ránu zásobovací auta, která při couvání hodně pípají, což v centru způsobuje pronikavý zvuk, a jejich počet se také snížil,“ popsal Pelc.

Na vjezdy aut do historického centra od začátku měsíce nově dohlíží pětadvacet kamer na dvaadvaceti místech. Všechny z nich fungují. „Máme už první data z kontrol. Přestupky za neoprávněné vjezdy evidujeme, řidiče porušující značení čeká správní řízení, kde jim hrozí pokuty,“ řekl městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Fotogalerie: Anketa s lidmi o provozu v historickém centru Brna

Spuštěním kamer se uvolnily ruce brněnským strážníkům, kteří dřív vjezdy aut kontrolovali. V pěší zóně se nyní zaměřují na dodržování dopravních předpisů, hlavně na řidiče parkující mimo určená místa. „Drtivá většina přestupků se týká právě špatného parkování. Řidiči nerespektovali například i zákaz zastavení, parkovali v křižovatce a několikrát nepoužili parkovací kotouč,“ sdělila mluvčí strážníků Markéta Skřivánková.

Nová koncepce vjezdů do centra Brna

* Historické centrum rozděluje do 7 podoblastí – pěší zóna, Rašínova, Jezuitská, Měnínská, Bašty, Zelný trh a Veselá.

* Vjezdy hlídají kamery na 22 místech.

* Zásobování výhradně v čase mezi 6.00 a 10.30.

* Momentálně 8 tisíc vydaných oprávnění k vjezdu.

* Firmy rozvážející jídlo a zboží využívají dropzóny na okrajích.

Doplnila, že k vymáhání dodržování pravidel nyní často využívají botiček. „Od začátku září jsme jich rozdali asi čtyři desítky,“ přiblížila.

Magistrátní úředníci ve spojitosti s novým systémem dosud vydali okolo osmi tisíc oprávnění. Ve starém systému jich bylo třináct tisíc.

O povolení přišly třeba firmy rozvážející jídlo či zboží. Nyní musí pro předání objednávky využívat víc než šedesát dropzón v ulicích na okrajích centra. Zákazníci si proto musí pro zboží dojít. „Před spuštěním systému byli lidé zvyklí, že jim objednávku přivezeme před dům. Nyní se s nimi musíme domlouvat, kde jim zboží předáme,“ zmínil David Jašinský za podnik Cartel Pizza.

Kvůli změně pro doručování jídla do centra si v podniku Caruso Pizza dokonce pořídili elektrokoloběžku. „Na web jsme doplnili informaci, aby si místní objednávali jídlo telefonicky. Musíme se s nimi vždy spojit a říct jim, že si pro něj buď dojdou na určité místo, nebo si musí počkat,“ řekla za podnik Lenka Slováčková.

Omezené je od září i zásobování. Zástupci města ho nově povolují jen od šesti ráno do půl jedenácté dopoledne. Podle prodavačky lahůdek Natálie Hyrtové ale řidiči jezdí i mimo vymezený čas. „Nerespektují ho. Před polednem nám měli ještě dovézt pití, takže omezení je stejně neodradilo,“ řekla v úterý reportérce Deníku Rovnost Hyrtová.