Před dvěma lety pokropil červený turistický vláček symbolicky šampaňským tehdejší brněnský primátor Richard Svoboda. A popřál mu hodně šťěstí. Dlouho mu nevydrželo.

Firma Aval z Prostějovska totiž na jízdách pro turisty nevydělala. A tuto sezonu už do ulic v centru nechce vyjet. Brněnští radní ale trvají na tom, aby společnost dodržela desetiměsíční lhůtu, kterou má ve smlouvě a od dubna do října turisty vozila dál.

„Jsem z toho v šoku. Požádal jsem o prominutí výpovědní lhůty. A úředníci se tvářili, že to nebude problém. Teď se ale budu muset poradit s právníkem. Spočítám si jaká mi hrozí pokuta za porušení smlouvy a pak se rozhodnu. Jízda po Brně se nám skutečně nevyplácí,“ uvedl jednatel společnosti Josef Režný.

Město uzavřelo s jeho firmou smlouvu na minimálně sedm let. Vláček byl ale podle Režného vytížený většinou jen ze čtyřiceti procent. Firma si představovala, že by šestapadesát sedaček zaplnila ze šedesáti procent. Turistický vláček v Brně je přitom jediný, kterým turisty vozili. Společnost totiž motorové vláčky vyrábí a prodává. To chce teď udělat i s brněnským.

„Už mám několik zájemců, kteří by ho koupili. Pravděpodobně by s ním ale nechtěli jezdit po Brně. Jezdí sem málo zahraničních turistů. A když už tady jsou, zůstanou jen jeden den a to jim pak nezbyde čas jezdit po městě vláčkem. Většinou jsme vozili brněnské rodiny,“ vysvětlil Režný.

Podle náměstka primátora Martina Andera ale provozovatel podcenil propagaci. „Můžeme na tom zapracovat. Vláček má potenciál a my chceme, aby po Brně jezdil i nadále. Proto trváme na tom, aby majitel dodržel výpovědní lhůtu. Tři měsíce ale teď budeme hledat nového provozovatele, který by toho současného vystřídal,“ řekl Ander.

To bude ale podle Režného problém. „Bavil jsem se už s kolegy z oboru a vím, že jen tak do toho nikdo nepůjde,“ uvedll Režný.

Pokud by vláček do brněnských ulic nevyrazil, mrzelo by to převážně rodiny s dětmi. „Červený vláček se našim dětem moc líbil. Bylo příjemné v něm sedět, dívat se na něj. Byla by škoda, kdyby už nejezdil,“ myslí si například Brňanka Alena Kastnerová.

Vláček s mašinkou jezdí po Brně od července 2006. Pohání ho motor z Mitsubishi Pajero. Firmu stál přes dva miliony korun. Dospělí se můžou po centru Brna povozit za sto nebo v menším okruhu za šedesát korun. Děti platí polovinu. Můžou si ho pronajmout i skupiny.