Aktuálně jezdí formou veřejné služby přímý vlak z Brna na letiště ve 3:48 hodin ráno, v opačném směru vyjíždí o čtvrt na deset večer. Cesta trvá v průměru dvě hodiny. Od 11. června budou časy spojů pro cestující výhodnější. Vlaky společnosti Gepard Express budou vyjíždět na letiště o čtvrt na tři ráno a na cestu zpět do Brna se vydají 23:10.

„Díky tomu bude možné při brzkém příjezdu na letiště a pozdějším odjezdu z něj stihnout celou ranní odletovou a večerní příletovou špičku," uvedl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.

Doba strávená v dopravním prostředku se zkrátí, a to na hodinu a pětatřicet minut. Dopravu bude částečně hradit město, stejně jako je tomu v současné pilotní fázi. Výše této kompenzace za zbylou část letošního roku bude bezmála čtrnáct milionů korun, za příští rok Brno zaplatí necelých třicet milionů. Mechanismus výpočtu výše platby od města za rok 2025 bude stanoven ve smlouvě, která počítá s půlroční výpovědní lhůtou.

Parkoviště Park and Ride u Zetoru v brněnské Líšni.
Mizerný zájem o autobus z parkoviště v Brně na vlak na letiště: svezl dva lidi

Zájem provozovat linku projevil kromě Gepard Expressu také stávající poskytovatel služby, společnost RegioJet. „Rozhodla nižší cena a kratší čas cesty. Oproti dnešnímu stavu stráví cestující ve vlaku přibližně o pětatřicet minut méně," zdůvodnil Kratochvíl.

RegioJet podle mluvčí společnosti Alexandry Janoušek Kostřicové městu Brnu nabídl celkovou vyšší cenu za provoz v jednotlivých obdobích oproti druhému dopravci o tři procenta, přičemž se zavázal, že kromě dvou objednávaných spojů bude provozovat ještě další čtyři spoje na komerční riziko.

„Město by tedy získalo celkově tři páry spojů oproti vybranému dopravci, a to za téměř stejnou cenu, za jakou si objedná pouze jeden pár spojů u Gepard Express. Rozdíl v ceně je tvořen rozdílem v počtu celkových vlakokilometrů za dané období, kdy dopravce RegioJet měl v plánu obsloužit i stanici na vídeňském hlavním nádraží," sdělila Janoušek Kostřicová.

Při výstupu jedněmi z dveří čekárny na autobusovém nádraží Zvonařka v Brně se cestujícím naskytne tento pohled: frekventovaná čtyřproudová silnice a zábradlí od nevidím do nevidím. Bez místní znalosti pak cestující nevědí, jak se dostat do centra města.
Zmatení cestující na nádraží Zvonařka: Nevíme, kudy do centra Brna, stěžují si

Při porovnání ceny za vlakokilometr je tak podle ní RegioJet levnější, než vybraný dopravce. „V případě, že by se magistrát města Brna rozhodl RegioJet znovu oslovit, jsme připraveni u soutěžených spojů zkrátit jízdní dobu o čtvrt hodiny tím, že nebudeme zajíždět na vídeňské hlavní nádraží," doplnila mluvčí RegioJetu.

Gepard Express už v současnosti zajišťuje dopravu z Brna na vídeňské letiště Schwechat několika autobusy denně. Na stejné místo zajíždí z krajského města také autobusy dalšího soukromého dopravce Flixbusu. Stejně tak je tomu u Regiojetu, ten navíc kromě autobusů a v současnosti dotovaných vlakových spojů vypravuje na letiště a zpět ještě další dva přímé vlaky, a to na trase Praha-Brno-Vídeň letiště.

Cena jízdenky na přímý vlak vypravovaný formou veřejné služby z Brna na letiště začíná na 299 korunách. Ceny vlakových spojů, na které město Regiojetu nepřispívá, jsou zhruba o sedmdesát korun vyšší. Gepard Express zatím plánované ceny jízdného nestanovil.