Státní podnik přistoupil k tomuto kroku vůbec poprvé kvůli výlukám souvisejícím se stavebními pracemi na prvním železničním koridoru, kvůli nimž nyní dálková nákladní doprava mezi Brnem a Kolínem vede přes Havlíčkův Brod. Do dubna jezdily dálkové nákladní vlaky přes Českou Třebovou.
Postrkovou službu zajišťuje společnost RegioJet. „Poskytneme čtyři lokomotivy Siemens Vectron. Dvě budou ve stanici Brno-Maloměřice a dvě v Kutné Hoře. Posílili jsme kvůli zajištění služby počty strojvedoucích o dalších osmnáct,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Provoz potrvá tři roky. Správa železnic soukromému dopravci za tu dobu vyplatí 244 milionů korun.
Přes Vysočinu nyní kvůli výluce jezdí i dálkové osobní vlaky směřující z Brna do Prahy.