VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Prahy? Z Brna za hodinu

Brno - Vysokorychlostní vlaková trať za stovky miliard korun má spojit Brno sPrahou. AsEvropou.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Pohled do kabiny strojvůdce.Foto: REUTERS

Ministerstva dopravy již dříve naplánovalo postavit vysokorychlostní vlakovou trať za stovky miliard korun. Náměstek ministra dopravy Petr Šlegr však na ostravském veletrhu Czech Raildays 2008 řekl, že ministerstvo začne stavět v roce 2016. Brňané se tak možná za pár let svezou moderním vlakem, který dojede do Prahy za hodinu. Vedení Brna už má dokonce jasno, kudy dráha povede.

Je však možné, že se Unie rozhodne vést vysokorychlostní železnici přes Německo a Rakousko. Vedení města udělá všechno proto, aby trať nakonec vedla přes Brno. „Je to záležitost, kterou podporuji už deset let. Vysokorychlostní tratě jsou důležité pro směřování České republiky v Evropské unii. Brno jako součást této sítě je pro nás naprostou prioritou,“ řekl primátor města Brna a stínový náměstek ministra dopravy Roman Onderka.

Vybudování takových rychlostních koridorů pak bude mít pro Brno jednoznačný přínos. „Dopad to bude mít určitě kladný. Hlavně to zaplatí Evropská unie nebo stát, takže Brno na tom akorát vydělá,“ řekl ekonom ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Vlakové srdce Evropy

Srdce Evropy bude také lákavější pro firmy. „Tato vysokorychlostí trať by posílila pozici, kdy je to z Brna blízko kamkoliv. Většina firem chce mít sídlo ve městě, které je takto dostupné,“ myslí si náměstek primátora Martin Ander.

Brno se rázem stane skutečným středem Evropy a křižovatkou mnohých obchodních cest. „Přiblíží to totiž spoustu měst k sobě. Lidé tak mohou přijíždět s mnohem vzdálenějších měst,“ uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Rychlovlaky by přijížděly do Brna z jihu. „Nejnovější studie totiž definitivně opustila variantu severního napojení Brna, kdy by vlak přijížděl estakádou přes Ivanovice a tunelem pod Soběšicemi,“ popsal Ander.

Tato varianta však výrazně zasahovala do okolí přírody i do života lidí. Proto město preferuje druhou možnost. „Jižní napojení znamená, že trať povede podél dálnice D1 odkud by uhnula k nádraží,“ vysvětlil Ander.

Mimo zástavbu by vlak jezdil třista kilometrů v hodině, město by brázdil osmdesátkou. Na speciální trati by lidi vozil vlak podobný TGV a více než dvousetkilometrovou vzdálenost by urazil asi za hodinu. V současné době trvá cesta vlakem z Brna do Prahy kolem tří hodin.

Jako TGV

Ve Francii jezdí například na trase Paříž – Lille. „To je po dálnici asi dvěstětřicet kilometrů. Takže vlakem je to srovnatelné s trasou z Brna do Prahy. Zpáteční jízdenku lze koupit v přepočtu asi od osmi set korun,“ uvedl Moravanský.

Nejrychlejší je na cestování do Prahy stále zůstává letadlo. „Cesta trvá třičtvrtě hodiny. Zpateční letenku mohou lidé koupit za přibližně dva tisíce korun se všemi poplatky,“ podotkla mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková.

Autor: Barbora Kurcová

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návrh na přání: 3 varianty malé kuchyně a jídelny

Ilustrační fotografie.

Brněnští radní schválili rozpočet na příští rok. Víc peněz získá dopravní podnik

Slušní lidé se utkali v duelu s Žít Brno. Pernica z debaty nakonec vycouval

Brno /FOTOGALERIE/ – Nadávky, křik i hlasité potlesky rozeznívají v úterý v podvečer sál Dělnického domu v brněnských Židenicích. Důvodem je napjatá debata mezi představiteli Slušných lidí a hnutím Žít Brno. „Vy i Matěj Hollan jste paraziti,“ vzkazuje bystrcký zastupitel Viktor Lošťák svému protivníkovi Martinu Freundovi z Žít Brno v diskuzním duelu o sociálních projektech.

Řidič, který boural s policejním BMW, je nevinný

Brno – Řidič policejního supersportu BMW, který v květnu s půjčeným vozem za čtyři miliony korun boural, nejednal v rozporu se zákonem. V úterý to podle serveru irozhlas.cz potvrdili zaměstnanci Generální inspekce bezpečnostních sborů.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava v příštím roce? Stavět se má Žabovřeská i tramvaj Plotní

Brno – Po několika letech se kupředu posunou dvě zásadní dopravní stavby v Brně. Brněnští radní v úterý schválili smlouvu s firmou, která se ujme projektu tramvaje Plotní. Posunu se dočká i plánovaná přestavba Žabovřeské ulice, která je součástí velkého městského okruhu.

Křižovatka na Staré dálnici u obory je hotová. Semafory otestují za provozu

Brno – Opravy křižovatky na Staré dálnici u obory Holedná jsou od minulého týdne téměř dokončené. Přesto po ní auta do čtvrtka neprojedou. Dříve nebezpečná křižovatka, která je nově osazená semafory totiž čeká na kolaudaci a postavení svodidel v okolí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT