Každý rok využije vídeňské letiště skoro půl milionů cestujících, kteří přijíždí nebo odjíždí z Jihomoravského kraje. Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl by byl rád, kdyby přímý spoj z Brna začal pravidelně jezdit na konci dubna. „Uděláme pro to vše. Máme příslib slotu,“ řekl.

Cílem představitelů Brna je zajistit až šest přímých spojení mezi Brnem a vídeňským letištěm denně. Počítají i se zastávkou v Břeclavi. „Pro nás je důležité spustit linku jednou až dvakrát denně a vidět přecházení lidí z autobusů do vlaků. Bude záležet na tom, kolik bude linka stát nebo na parkování," nastínil Kratochvíl.

Trasu si v úterý vyzkoušelo i zhruba čtyřicet cestujících. Mezi nimi Lukáš Burian z Kuřimi na Brněnsku. Z Vídně pak pokračoval letadlem do německého Dortmundu. „Hlavně jsem byl zvědavý, jak je linka technicky proveditelná. Z Vídně létám přibližně jednou za měsíc, takže kdyby byla úspěšná a funkční, byl bych rád,“ řekl.

Nyní se zpravidla dopravuje do Vídně autobusem, nebo autem. Kromě pracovních cest využívá Burian vídeňské letiště i pro cestu na dovolenou.

Brněnská primátorka Markéta Vaňková a náměstek hejtmana Lukáš Dubec při cestě podepsali společnou deklaraci. „Máme společný zájem, abychom zlepšili dopravní dostupnost na vídeňské letiště. Chceme Jihomoravanům nabízet poměrně rychlé spojení, aby mohli cestovat dál do celého světa,“ oznámila Vaňková. Podporu této přímé lince vyjádřili v úterý ve Vídni také zástupci rakouské strany.

Představitelé Brna i Jihomoravského kraje zároveň odmítli, že by rezignovali na rozvoj brněnského letiště, kde nyní funguje pouze jedna pravidelná linka do Londýna. „Není to rezignace, ale další cesta, jak nabídnout širší škálu dostupnosti a rozmanitosti letů do celého světa,“ uvedl Dubec.

V kratším čase


Zda, případně v jakém objemu byl Brno a kraj novou přímou linku financoval, zatím není jasné. Bližší podmínky budou předmětem dalších jednání. „Za Brno jsme připravení toto vlakové spojení finančně podpořit,“ prohlásila Vaňková.

Vlak z Brna na letiště ve Vídni. Cesta trvá bez zpoždění hodinu a padesát minut. | Video: Deník/Michal Hrabal

Vlak, který absolvoval cestu do Vídně a zpět, měl pět vagonů. Kromě cílových stanic na brněnském hlavním nádraží a letiště Vídeň zastavil krátce také v Břeclavi a ve stanici Vídeň Stadlau.„Pro naši společnost je velkou ctí, že může takto spojit Brno a letiště ve Vídni. Na pravidelném spoji jde doba jízdy vlaku snížit až na hodinu a pětatřicet minut,“ zmínil majitel Gepard Express Albert Fikáček.

Provozu této linky mezi Brnem a vídeňským letištěm by se nebránil. „Pokud bude zájem podat nabídku, tak ji připravíme stejně jako ostatní. Pakliže by nebyl koronavirus, určitě linka komerčně provozovat jde,“ reagoval Fikáček.

Radní Kratochvíl připustil, že jednou z cest může být i komerční provoz linky. „Mám tento týden jednání s dalším soukromým subjektem. Uvidíme, kam jednání povedou," sdělil.

Jihomoravané mohou cestovat vlakem na vídeňské letiště už nyní, ale jen s přesedáním na vídeňském hlavním nádraží. Na letiště ve Schwechatu jezdí nyní z Brna pravidelně autobusy společnosti RegioJet a právě Gepard Express.