Velký zájem o cestu žlutým vlakem z Brna do Prahy byl i v neděli odpoledne. Kolem čtvrté hodiny zbývalo poslední místo ve spoji s odjezdem po čtvrté a šest míst ve vlaku s odjezdem po šesté večer. „Uvítala bych více spojů, zejména vlaků od RegioJetu, kde mám i levné občerstvení,“ podotkla například Linda Antoňová. Lístky si kupuje dopředu, aby měla jistotu, že se do vlaku vejde.

Podobná situace je i ve vlacích Českých drah. „Určitě si všímám, že v pátky a neděle jsou vlaky hodně plné. Mám většinou místenku, protože je zdarma," sdělila Vladislava Kovandová.

Vlaky RegioJetu jezdily z Brna a Břeclavi do Chorvatska v turistické sezoně už loni.
Konec přímých vlaků z Brna do Chorvatska. Cestující k moři přepraví jen autobusy

Vlaky Českých drah nebo RegioJetu se přepravuje mezi Brnem a Prahou i Jana Kolafová. „U Českých drah není spoleh na to, že vagón, ve kterém mám místenku, vůbec přijede. Z toho důvodu jezdím častěji vlakem RegioJetem, který je mnohem pohodlnější v tom, že je vždy vše, jak má být. A když ne, tak o tom dostanu včas vědět nebo se to nějak vyřeší. Vlaky Českých drah bývají z mé zkušenosti víc plné a dražší, u Regiojetu samozřejmě záleží na třídě a dni,“ svěřila se Kolafová.

RegioJet aktuálně denně provozuje devět přímých spojů na trase Praha - Brno v každém směru. Všechny vedou přes Pardubice. Od prvního dubna přidává další spoje, čímž posiluje ranní a večerní spojení mezi oběma městy. „Nově zařazené spoje RJ 1051 a RJ 1040 zahrnují brzké ranní odjezdy z Brna do Prahy v 5:03 a večerní z Prahy do Brna po osmé hodině večer," zmínila mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. Jízdenky už jsou v prodeji.

Rok 2024 přináší změny nejen na železnici. Deník sestavil přehled všech novinek v dopravě
Novinky v roce 2024 v dopravě: Výrazné změny budou na železnici, silnici i vodě

Zástupci RegioJetu už dříve oznámili, že za prvních osm měsíců minulého roku se například zvýšil počet cestujících na mezinárodní lince Praha-Brno-Vídeň-Budapešť o více než pětinu na 830 tisíc cestujících. Tato linka je jednou z vícero, které jezdí mezi Brnem a Prahou.

České dráhy vypravují mezi Prahou a Brnem až šestatřicet spojů v každém směru. „Cestující mohou využívat vlaky celkem čtyř různých linek – mezistátní vlaky railjet Vindobona a EuroCity Metropolitan či Hungaria a vnitrostátní rychlíky Svitava a Vysočina," vyjmenoval mluvčí národního dopravce Filip Medelský.

Deník Rovnost sledoval práci vlakvedoucího ve vlaku RegioJetu mezi Brnem a Břeclaví.
Dopravce zkracuje cestovní dobu vlaků z Brna do Prahy. O třináct minut

Spoje railjet Vindobona jezdí až osmkrát denně každým směrem v dvouhodinovém intervalu. V prokladu s nimi jezdí každé dvě hodiny také vlaky EuroCity Metropolitan a Hungaria. „V denní době je tak spojení rychlými dálkovými spoji mezi Prahou a Brnem zajištěné každou hodinu. V časně ranních a pozdně večerních hodinách také vypravujeme další vnitrostátní spoje InterCity a railjet mezi Prahou a Brnem," podotkl Medelský.

I přes Vysočinu

Mezi dvěma největšími městy v republice mohou cestující využívat také rychlíková spojení Českých drah. Přes Českou Třebovou a přes Vysočinu. Obě tyto linky jezdí až devětkrát denně v každém směru. „Co se týká možnosti navýšení počtu vlaků, toto není v naší kompetenci. O rozsahu objednávky vlaků rozhoduje objednavatel, kterým je v tomto případě ministerstvo dopravy," poznamenal Medelský.

Více cestujících přepravily loni ve srovnání s rokem 2022 i České dráhy. „Nejrychleji rostl počet cestujících na mezistátních linkách," uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. V číslech se projevují i mezistátní vlaky railjet Vindobona a EuroCity Metropolitan i Hungaria, které zastavují i v Brně a Praze.

Speciální jízdenky

Právě obsazenost vlaku zohledňují některé jízdenky Českých drah, a to Flexi zvýhodněná jízdenka a Vázaná jízdenka. Platí jen ve stanoveném vlaku. „Ceny u těchto nabídek jsou dynamické a zohledňují více faktorů, jako jsou například čas odjezdu vlaku, kdy nejlevnější bývají například vlaky na okraji dne, nebo obsazenost vlaku, kdy platí: čím více je prodaných těchto jízdenek, tím je sleva menší. Roli hraje i termín před odjezdem, kdy nejlevnější jízdenky jsou s největší dobou předprodeje, která je až šedesát dní," přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Mezi Brnem a Prahou pravidelně pendlují také autobusy Flixbusu a RegioJetu.

Vlaky mezi Brnem a Prahou:
RegioJet: 2 hod 28 min (doba cesty)

České dráhy:
railjet: 2 hod 32 min
EuroCity: 2 hod 32 min
rychlík Vysočina (přes Vysočinu): 3 hod 44 min
rychlík Svitava (přes Českou Třebovou): 3 hod 7 min