Doprava se tam dennodenně vlivem hustého provozu zpomaluje. Řidiči při průjezdu přes Tomkovo náměstí nabírají i výrazná zpoždění. „Je tam jedno z největších zdržení v Brně. Doprava se kolikrát štosuje od Svitav i v opačném směru,“ řekl řidič Petr Poláček. Výraznou úlevu má přinést dokončení výstavby dvou tamních částí velkého městského okruhu, které vedle náměstí tvoří Rokytova ulice. Ve čtvrtek uplyne půl roku od oficiálního zahájení prací.

Takto to má na Tomkově náměstí a okolí nově vypadat:

Nejnověji dělníci strhli tělocvičnu areálu husovických sokolů. Bourání jim zabralo celý minulý týden. Budova musela ustoupit ramenu budoucí mimoúrovňové křižovatky, přes kterou se řidiči dostanou z hlavního průtahu od Husovického tunelu na Dukelskou třídu nebo opačně. „Zároveň také pokračujeme v budování mostní estakády, která překlene maloměřické seřaďovací nádraží a řeku Svitavu, opěrné zdi vedle Provazníkovy ulice a přeložky inženýrských sítí,“ vyjmenovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které je většinovým investorem, Lucie Trubelíková.

Ještě rozkopané brněnské Husovice, již v neděli 12. prosince by zde měly jezdit tramvaje.
Ulici v Židenicích musí objet. Kvůli stavbě VMO Tomkovo náměstí a Rokytova

Viditelnou novou součástí stavby je od konce listopadu dvaačtyřicetitunová lávka překlenující Svitavu v blízkosti současného, dopravou zatíženého mostu. Ocelovou konstrukci vyrobili dělníci v brněnské Královopolské strojírně. Stavbaři ji pak na místě smontovali dohromady z pěti kusů. „Od léta poslouží nejen chodcům, ale také pro umístění vodovodu a kabeláže,“ podotkla Trubelíková. Lávku využijí také cyklisté.

Přes třiatřicet milionů korun za osazenou konstrukci pro chodce zaplatí představitelé města. S postupem prací i s přístupem zhotovitele jsou spokojení. „Je schopný operativně reagovat na komplikace. Byly nutné změny v projektové dokumentaci s ohledem na složitost sítí, například kanalizace vedla jinudy, než se předpokládalo. Kvůli jiným geotechnickým podmínkám se musela měnit konstrukce opěrných zdí silnice,“ sdělila primátorka Markéta Vaňková.

Poslední listopadové úterý dělníci osadili novou lávku pro pěší. Najdou ji u Tomkova náměstí v Brně a překlenula řeku Svitavu.
Dělníci se činí. Podívejte se, jak pokračuje stavba u Tomkova náměstí

Stavbaři mají hotovou přípravu území. Kromě tělocvičny zdemolovali také celou řadu dalších budov. Mezi nimi i dům sousedící s husovickou sokolovnou, která zůstane zachovaná. Na její zdi se po zbourání vedlejší budovy objevila unikátní historická reklama ze třicátých let minulého století. Zateplení zdi sokolovny si sice vyžádá její odstranění, v budoucnu ji ale nahradí replika.

Nedávno na náměstí skončila více než čtyřměsíční tramvajová výluka, kterou si vynutily práce spojené se stavbou části okruhu. Dělníci na Dukelské třídě měnili vodovod a kanalizaci. Rozbitý povrch následně zapravili asfaltem.

Stavbaři v úterý ráno umisťovali lávku pro pěší přes řeku Svitavu u Tomkova náměstí v Brně.
VIDEO: u Tomkova náměstí osazovali obří lávku přes řeku Svitavu, podívejte se

Obě tamní části okruhu mají být kompletně hotové v červenci 2024. Vznikající silniční stavba dlouhá 1,2 kilometru spojí prostor u Husovického tunelu s Rokytovou ulicí, kde má v budoucnu začínat tunel vedoucí pod vinohradským sídlištěm. Most překlene Tomkovo náměstí, Svitavu a maloměřické nádraží. Přesune se na něj hlavní silniční tah, zatímco tramvaje a další vozy mířící mezi Husovicemi a Maloměřicemi pojedou pod ním.

Souhrnné náklady na vybudování obou částí okruhu jsou zhruba 2,4 miliardy korun. Představitelé města na stavbu poskytnou 175 milionů bez daně. Oba úseky staví dělníci zároveň jako jeden společný projekt.