„Je dokončený projekt podrobného geotechnického průzkumu, v tomto případě průzkumné štoly. Předpoklad zahájení soutěže na zhotovitele štoly je do konce letošního roku," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Aktuální mapa harmonogramu prací na velkém městském okruhu v Brně.
VMO v Brně v datech: prohlédněte si termíny staveb, kdy a kde bude hotovo

Ředitel brněnského závodu státních silničářů David Fiala už dříve uvedl, že změnili zadání průzkumné štoly, protože u portálů, což jsou vstupy do tunelu, se nedomluvili na přístupech. „Šachtu tak budeme odkopávat zhora," oznámil Fiala.

Další část velkého městského okruhu v Brně: tunel Vinohrady.Další část velkého městského okruhu v Brně: tunel Vinohrady.Zdroj: ŘSD

Průzkumná štola poslouží jako podklad pro další projektovou přípravu. „Má ověřit geologické poměry v tom území. Z některých studií je indikováno problematičtější zakládání tunelu," řekl Fiala v létě.

Vinohradský tunel propojí velký městský okruh od mimoúrovňové křižovatky Rokytova spolu s mimoúrovňovou křižovatkou Líšeňská s Ostravskou radiálou na Jedovnickou ulici v celé své délce.

Stavba zahrnuje tunelový úsek pod sídlištěm Vinohrady a mimoúrovňovou křižovatku Líšeňská, která na velkém městském okruhu napojuje sídliště Líšeň a Vinohrady. Součástí stavby je i rekonstrukce stávající silnice II/373 s možností převedení na silnici I/42.

Potápěči na stavbě velkého městského okruhu Žabovřeská v Brně.
Výměna stráží na VMO Žabovřeská v Brně. Po potápěči se na stavbu vrátí horolezci

Celková délka dvoutubusového tunelu je asi jeden a půl kilometru. Délka hloubené části tunelu je zhruba 380 metrů, délka ražené části asi 1090 metrů.

Podle nynějších předpokladů Ředitelství silnic a dálnic má stavba vinohradského tunelu začít v roce 2028. Hotovo má být o pět let později. Předpokládané náklady na stavbu jsou 9,3 miliardy korun.

VMO Vinohrady přehledně

  • Tunely: 1 (Vinohrady), délka 1470 m, z toho hloubená část 380 m, ražená část 1080 m
  • Mimoúrovňové křižovatky: MÚK Líšeňská
  • Protihlukové stěny: 1 (délka: 132 m)
  • Předpokládaný začátek stavby: 2028
  • Předpokládané uvedení do provozu: 2033
  • Předpokládané náklady: 9,3 miliardy Kč