Proti dojíždějícím řidičům parkujícím v jejich vnitrobloku, kde nejsou vyznačené modré čáry, bojuje od začátku zavedení rezidentního parkování. „Jako obyvatelům nám zavedli karty k vjezdu. Když jsme volali strážníky, že vjel někdo bez ní, většinou nevěděli, co dělat,“ svěřila se obyvatelka z vnitrobloku Grohovy a Čápkovy ulice Markéta Bočková. Složitou situaci má podle informací Rovnosti vyřešit nedávno schválená regulace vjezdů do dvorů v modrých zónách. Platit začne zřejmě začátkem příštího roku.

Vjezdy do vnitřních prostor bloků domů omezí značky zákazu vjezdu mimo výjimky od odboru dopravy brněnského magistrátu. „Už tedy nebude platit omezení pro dopravní obsluhu, jejíž definice je poměrně široká a obtížně kontrolovatelná,“ podotkl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Ilustrační snímek.
Útoky šmejdů na jižní Moravě: třeba muž a žena z bílé octavie s pražskou značkou

O povolení si musí obyvatelé vnitrobloků a tamní podnikatelé žádat v systému rezidentního parkování, a to online nebo na kontaktním pracovišti v ulici Zvonařka. Získají ho na jeden rok a konkrétní registrační značku, musí prokázat právní vztah k autu.

Hlídat bude kontrolor s tabletem

Na dodržování pravidel vjezdů dohlédne zaměstnanec radnice Brna-středu, takzvaný kontrolor, který na tabletu u parkujících aut zkontroluje, zda mají oprávnění. „Nemůže rozdávat pokuty, ale při zjištění nepovoleného parkování zavolá městskou policii,“ přiblížil radní Brna-středu pro dopravu Jan Mandát. O zřízení pozice kontrolora už Rovnost informovala dřív.

U nových pravidel se brněnští strážníci domluvili na dohlížení na auta ve vnitřních dvorech dvakrát denně. Na problematickou parkovací situací tam upozorňují dlouhodobě, změny vítají kvůli nastavení jasných pravidel. „Kolegovi postačí ověřit registrační značky tabletem a ihned zjistí, zda tam auto vjelo oprávněně. Tento postup máme vyzkoušený z vjezdů do centra a víme, že funguje dobře,“ zhodnotil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Královopolské tunely v Brně.
Na celý týden zavřou Královopolský tunel. Kvůli pravidelné údržbě

Představitelé Brna-středu regulaci požadují už od dubna loňského roku. Nová pravidla plánují zavézt nejdřív v osmi nejproblematičtějších vnitroblocích. Třeba v okolí Nových sadů, Čápkovy či Rybářské ulice. Později chtějí mít zákazové značky s výjimkou od odboru dopravy ve zhruba třicítce dvorů.

Zástupci města počítají s jejich postupným rozšířením do oblastí s modrými čárami po celém městě. „Zavedeme je dál podle zájmu městských částí,“ potvrdil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

O nastavení pravidel pro vjezdy do vnitřních prostor bloků domů mají zájem například v Králově Poli, kde nyní fungují modré zóny ve dvou oblastech. „Největší problémy jsou ve vnitroblocích u ulic Tábor a Šelepova,“ zmínila královopolská starostka Karin Karasová.

Regulace vjezdů do vnitrobloků

Týká se vnitrobloků v oblastech rezidentních zón v Brně, kde kvůli účelovým komunikacím nelze vyznačit modré čáry.

Značky stanoví zákaz vjezdu s výjimkou od magistrátního odboru dopravy.

Obyvatelé s trvalým pobytem v domech vnitrobloků a místní podnikatelé si požádají o oprávnění v systému rezidentního parkování.

Na parkující auta dohlédnou kontrolor a hlídky městské policie.

OLDŘICH HALUZA
PETRA ŠEBKOVÁ