Každá překážka je přitom může zavést jiným směrem. Třeba k nebezpečným tramvajovým kolejím. Problém se na místě objevil po nedávné úpravě ostrůvku.

Podle Barbory Lukšové z brněnského dopravního podniku vytvořili dělníci dlažbu na ostrůvcích správně. „Postupovali jsme tak, jak jsme na základě vyhlášky o požadavcích na bezbariérové stavby měli,“ sdělila.

Ve vyhlášce se uvádí, že  by na vodicích liniích neměli nevidomí narazit na překážky a jejich přerušení je možné pouze u přirozené linie. Tou je třeba stěna domu či plot. „Norma se těmito ostrůvky nezabývá. Jednalo se tak o zvláštní řešení. Domluvili jsme se, že podnik úpravy zkonzultuje s odborníky na bezbariérovost. K tomu, kdo nakonec úpravy prováděl, se ale tato informace nedostala,“ vysvětlila místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková.

Co se může stát, když stavbaři neproberou projekt s odborníky na bezbariérovost, upozorňuje i ředitelka TyfloCentra pro nevidomé v Brně Hana Bubeníčková. „Mrzí mě, že stavitelé tyto věci předem nekonzultují, nebo se nezeptají přímo nevidomých, jestli je to takhle v pořádku. Potom se to musí rozkopávat a lidé třeba i nadávají, že se to kvůli nevidomým zase upravuje,“ zmínila.

Procházení linie není pro ty, kteří mají potíže se zrakem, lehké. „Takhle je nepoužitelná. Pořád se něčemu vyhýbáte, ať už objektům nebo lidem a potom uděláte dva kroky jinam a můžete skončit v kolejích,“ vyjádřil se jeden z těch, kteří na špatné provedení čáry upozornili, nevidomý Josef Konečný.

Jako řešení navrhli nevidomí vytvoření dvou linií po stranách ostrůvku. „Aby byly v dobré vzdálenosti od kolejí i od košů a laviček uprostřed,“ dodal Konečný.

Vedení dopravního podniku slíbilo, že situaci co nejdříve napraví. „Do konce září předláždíme některé prvky a instalujeme zábradlí,“ uvedla Lukšová. Cena nové dlažby se odhaduje na pětačtyřicet tisíc korun.

Linie nejsou u nádraží jediný problém. Nedaleko u hotelu Grand je na chodníku místo varovného pásu vodicí.

MICHAELA NÁROŽNÁ