Výšková budova v ulici Jana Babáka v brněnském Králově Poli pozornost kolemjdoucích neupoutá. Bez vybavení v jejích útrobách by se však návštěvníci a obyvatelé Brna nemohli spojit se světem. Právě přes tento objekt totiž do světa proudí hovory, sms zprávy i internetová data.

Na střeše stojí antény pro mobilní signál. „Zachytávají hovory, které se pak přepojují ve spojovatelnách,“ vysvětluje základní funkci zařízení specialista provozu sítí ze společnosti CETIN Radek Šebesta. On a jeho kolegové se starají o chod brněnské telefonní ústředny.

Do spojovatelen se signál z mobilních antén dostává po dlouhé kabeláži, která se táhne celou budovou. Do sklepů stavby navíc ústí i telefonní a internetové kabely z Brna a Jihomoravského kraje.

Brněnská telefonní ústředna• Nachází se v ulici Jana Babáka v Králově Poli.
• Zajišťuje telefonické i internetové spojení Brna i celého Jihomoravského kraje. Je v ní i mezinárodní ústředna.
• Síť provozuje a vlastní společnost CETIN.

V místech, kde dříve pracovaly stovky spojovatelů, teď mnoho lidí nepotkáte. Všemu vládne technika ve vysokých kovových skříních. „Pro případ výpadku proudu jsou v každé spojovatelně baterie, které okamžitě naskočí. Zařízení zvládnou napájet několik hodin. Pak tu máme ještě tři záložní dieselagregáty,“ vypočítává Šebesta.

V každé spojovatelně si návštěvník všimne červených plynových lahví. „Je v nich inertní plyn, který v případě požáru vyplní místnost a oheň uhasí. Pro člověka nebezpečný není. To spíš zplodiny z ohně,“ popisuje zabezpečení specialista pro nemovitosti Bedřich Šindelář z CETINu. Právě tato firma, dříve pod názvem Telefonica O2 a předtím jako Telecom, spravuje a vlastní telekomunikační infrastrukturu v České republice.

V budově dodnes funguje i starší technika. Jednu z místností vyplňuje stará telefonní ústředna. Obslouží až dvacet tisíc domácností. „Dneska už je ale poptávka po pevných linkách mnohem nižší než kdysi. Po stejném kabelu je ale možné kromě hovoru přenášet také internet nebo televizi,“ upozorňuje Šebesta.

I dříve se technici snažili zvyšovat kapacitu přenosu. Používali k tomu různé finty. „Když s někým voláte, obvykle nemluvíte oba současně. Dřív se proto jeden kanál hovoru vypnul a použil pro jiného zákazníka. Aby si toho ale lidé nevšimli, technici jim do sluchátek pouštěli šum,“ představuje trik z historie spe-cialista optických sítí Pavel Kuric.