V brněnských ulicích stojí zhruba osm desítek nepojízdných vraků. Radním už dochází trpělivost a přicházejí s nápadem, jak se jich elegantně zbavit. Připravili novou vyhlášku, která usnadní odtah auta, jehož majitel ho nechává v ulici dlouho stát.

„Pokud strážníci a policisté budou mít problém s autem, které je v ulici zaparkované už delší dobu a majitel se k němu nehlásí, můžou policisté takové auto odtáhnout. Šest měsíců pak budou oslovovat majitele. Pokud se nepřihlásí ani po této lhůtě, propadá auto městu. Takový majetek pak může Brno zlikvidovat nebo prodat,“ prohlásil brněnský primátor Roman Onderka. Stejný princip podle něj uplatňují i strážníci v Praze.

Na území Brna eviduje městská policie zhruba na osm desítek autovlaků. „Typické pro ně je, že nebývají překážkou silničního provozu, ale jsou schována v řadě jiných zaparkovaných aut, kde nerušeně chátrají a občas stávají se terčem různých vandalů. Nejčastěji se tak lze s těmito vozidly setkat na odstavných sídlištních parkovištích, které skýtají jistou míru anonymity,“ tvrdí mluvčí brněnských strážníků Zdeněk Novák.

Nejvíce vraků a aut, ke kterým se dlouho nikdo nehlásí, stojí v městských částech Bohunice, Kohoutovice, Líšeň nebo Vinohrady. „Někteří majitelé auta, které má stihnout osud vraku, vozidlo prostě uzamknou a nestarají se dál o něj, jiní zničí výrobní číslo automobilu ve snaze znemožnit nebo ztížit zpětnou identifikaci vozidla. Činí tak proto, aby se vyhnuli zákonné povinnosti se o vrak postarat a nechat ho na své náklady zlikvidovat,“ doplnil Novák.

Brněnské komunikace, které vraky v ulicích monitorují na základě zpráv od policie, strážníků a radnic městských částí, nemohou auto jen tak odtáhnout. „Co je vrak, určuje zákon o pozemních komunikacích. Je to vozidlo, které není schopné provozu a nemá registrační značku,“ vysvětlil správní ředitel Brněnských komunikací Roman Nekula. Problém podle něj někdy začíná už při blokovém čištění, kdy radnice nasmlouvají odtahovou službu. „Některé to nechtějí odvážet. Důvod je zřejmě prostý. Odtažené auto jim stojí někde v areálu a nikdo ho nechce,“ dodal Nekula.

Ročně zlikvidují zaměstnanci Brněnských komunikací desítky vraků. „Číslo není veliké, ale vím, že je to velký problém. Na vrak nejprve dáme štítek, který majitele upozorňuje, aby vůz odstranil. Po uplynutí dvouměsíční lhůty můžeme vrak odtáhnout,“ uvedl Nekula. Za šrot z vraků dostávají Brněnské komunikace peníze, ale ty leckdy ani nepokryjí náklady s likvidací dávno nepojízdných aut.